
Intimt og personlig: Marianne Engebretsen leverer følelser, stemning og personlige historier på Tou scene.
Av Joakim Midtbø Viland
Terningkast 5
Lørdag kveld var scene 1 på Tou pakket med tilskuere for Marianne Engebretsens konsert. Engebretsen har en unik evne til å opprette en relasjon til publikum. Hun tar i bruk personlige anekdoter og stemningsfylt musikk som henter innslag som har hentet inspirasjon fra 80-tallet til i dag.

Det var tydelige referanser til både Whitney Houston, obskure band fra tidlig 2000-tallet som Mew og moderne skandinavisk indie-rock som First Aid Kit.
Bruken av synths blandet med Engebretsens myke og følelsesladde stemme tok publikum med på en reise igjennom pandemien, hennes tanker og vanskeligheter som følge av den, og innspillingen av plate med en nyfødt baby i hus. At ektemannen (og barnets far) stod på scenen og spilte bass gav det hele et emosjonelt løft.
Jeg gikk fra konserten med en følelse av å kjenne Marianne Engebretsen personlig, selv om jeg så henne for første gang på scenen. Jeg er utvilsomt i publikum neste gang jeg får anledning, og det anbefaler jeg deg også å være.
Med andre ord: Godt jobba, Marianne Engebretsen!