Fem perfekte søndagsturer for å lufte studenthodet

0

Det er fortsatt vinter og fortsatt kaldt, men det finnes mer enn HBO og por…selensbilder.

Leif Inge Tjelta har vært professor på UiS store deler av sitt liv og har bred kunnskap innenfor treningslære.

– Bevegelse forebygger også et hav av livsstilsykdommer. Uansett hvilken alder du er gjør fysisk aktivitet deg mindre utsatt for diabetes 2 og hjerte- og karsykdommer, forklarer Tjelta.

Foto: Privat

Han forklarer videre at all bevegelse er bedre enn ingenting.

Har bevegelse noe innvirkning på studiene?

– Ja. Du får mer overskudd, føler deg bedre og kommer i bedre form. Selv har jeg opplevd at det plutselig detter ned en del klare tanker når jeg går tur.

Hvilke helsefordeler kan det ha å være i fysisk aktivitet?

– Nå har jeg nettopp vært ute og løpt i en time. Det gjør jeg fire ganger i uken. De andre dagene går jeg tur. Dette gjør jeg fordi det er bra for den fysiske og psykiske helsen.

Her kommer fem korte turer Stavanger/Sandes område kan tilby.

 

Mosvatnet (Stavanger – Ullandhaug)

Fra Stavanger bussterminal, ved h.pl. Vaktapoteket: Ta buss 2, 3, 6, 7 eller 16. Tid: 13 minutter

Runden er 3,1 kilometer.

Her er det som regel alltid saltet, med andre ord- aldri isglatt! Perfekt for helårsjoggeren. Stavanger kunstmuseum har åpent alle dager unntatt mandag. Her selger de suppe, vafler og varm drikke om du vil unne deg noe ekstra godt. Ellers er vannet kun en liten gå tur fra byen.

Lille Stokkavannet (Stavanger- Stokka)

Fra Stavanger bussterminal: Ta buss 14. Tid: 23 minutter

Runden er 2,5 kilometer.

Tren ligger kun to kilometer fra sentrum og har flotte sivområder. Historisk spennende ettersom det tidligere var kornmølle her.

Ønsker du en lengre tur kan du gå rundt Store Stokkavannet (8,2 kilometer) som ligger like ved. #Sporty

Vannassen (Stavanger- Hillevåg)

Fra Stavanger bussterminal h.pl.10. Ta buss 2 eller 3. Tid: 23 minutter

Runden er 1,3 kilometer.

Her går man i lynghei og i skog. I rekkevidde av vannet finner du et klatrestativ hvor du kan øve deg på balanse.

Du rekker nesten ikke å bli varm før du setter seg ned.

Tips: ta to runder, eller ta på en ekstra genser.

 

Bråsteinsvatnet (Sandnes- Bråstein)

Fra Stavanger bussterminal: Ta tog til Sandnes Sentrum. Ta buss 23. Tid:

Runden er 4,5 kilometer.

Kjent for å være et fint badested. Hvorfor ikke prøve seg på et isbad? Liker du deg her er det også muligheter for fiske av Ørret, Sik, Sørv og Gjedde.

 

Hafrsfjord (Stavanger- Madla)

Fra Stavanger bussterminal, ved h.pl. Vaktapoteket: Ta buss 2, 3, 6, 7 eller 16. Tid: ca. 20 minutter

Runden er valgfri lang. Du kan starte ved Sverd i fjell og enten gå langs kystlinjen mot Sola eller gå i skog og langs sjø innover mot de nye treningsapparatene. Kun fantasien setter grenser for hvilke øvelser du kan bruke kroppen din til. Slik holder du deg også varm.

For den aktive: Skøytemuligheter

Om isen er trygg kan det skøytes på Lille Stokkavannet og Vannassen. Sjekk på kommunens nettsider for oppdateringer av trygg is her.

Hvis du ikke har egne skøyter, kan du høre med Facebook-gruppen «Library of things» om det er noen som kan låne deg et par. Det er både miljø- og lommebok-vennlig.

 

For den rolige: Båltenning

Drar du ut i kveldingen kan du ta med deg en engangsgrill eller et par vedkubber. Godt å varme seg på og fantastisk å lage mat på!

Tips: Snitt en banan på ‘magen’, dytt sjokoladebiter nedi, pakk inn i aluminiumsfolie, legg/hold over grillen: Der har du deilig varm dessert.

 

Kjekt å ha med seg i sekken:

  • -Varm drikke, eks. kakao eller varm solbærsaft
  • -Sitteunderlag (Du kan bruke læreboken, vottene dine eller en genser)
  • -Noe søtt- kjeks
  • -Noe salt- nøtter
  • -En venn eller hodetelefoner

Husk å sjekke værmeldingen og kle deg etter været!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.