Endelig en feelgood-film som skiller seg ut

0
The old man and the gun

I et hav av moderne filmer som har mangel på kreativitet, skiller Den siste gentleman (org.: The old man and the gun) seg ut. Denne feelgood-filmen ga meg en indre konflikt om hva som er rett og galt, og hvor denne grensen går.

Den sjarmerende bankraneren Forrest (Robert Redford) prøver å vinne hjertet til Jewel (Sissy Sapacek) mens han er på rømmen fra John Hunt (Casey Affleck). En kan ikke si at denne historien er særlig A4, heller A5. Den følger en velkjent jakt-historie, men formatet med velutformede karakterer og momenter gjør eventyret pirrende.

Innspillingen av The old man and the gun (som heretter blir hetende The old man) hadde som utgangspunkt å gi seerne en følelse av å se en 70-tallsfilm. Lowery bestemte at det skulle brukes mest mulig gammelt utstyr som overhode mulig. Den ble filmet med 60 millimeters film, og teamet satte av lang tid til innsamling av bakgrunnsinformasjon for å gi The old man en følelse av å være satt i overgangen mellom 70- og 80-tallet. Disse grepene er tatt godt hånd om, for allerede fra starten av blir dette etablert i hodet mitt. Ikke bare har bildene en form for korn som gjør dem litt utydelige, men de blasse fargene og den sennepsgule tegnefonten til titlene gjør underverker for konnotasjonene.

Slakklinen som krysses lett

Filmen spinner rundt forholdet som bygges opp mellom Forrest og Jewel, men også det kriminelle livet hans som bankraner. Redford gjør en ypperlig rolle som Forrest; hans imøtekommende barytonstemme og varme smil gir en følelse av å møte bestefaren din. Jeg tror at for Redfords del, så er det den karismatiske holdningen han bærer gjennom hele filmen. Når det gjelder kvinnen han spiller mot, Sapacek, har hun et trekk over seg av «gammel, men sprudlende enke». Bare den lille gesten hun gjør i starten av filmen hvor hun må holde et papir på armlengdes avstand for å kunne lese det, er nok til å gi et smil om munnen. Jeg satt i salen med et ønske om hvordan filmen burde ende for at jeg skulle bli fornøyd. Legg merke til det begrepet: ønske.

I flere tilfeller hvor man ser en film, så vet man hvordan filmen ender. Filmen har skutt seg selv i foten hvis dette blir tilfellet! Når det kommer til handlingsprogresjonen i The old man, kunne jeg ane hva som skjedde. Men jeg må, med hånden på hjertet, si at jeg ikke ønsket filmens bittersøte slutt. Det er fordi jeg føler med Forrest: han er en kjernekar, men likefullt en kriminell. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting om The old man: det er en vesentlig forskjell mellom å bli skuffet og å bli snytt. Som seer legger du opp et løp i hodet ditt, og når ting ikke går som du ønsker, blir du skuffet – men ikke på en måte som gjør filmen dårlig, men fordi du ikke fikk det slik du ville.

Skyggen som ikke finner feste

Filmen gir vage hint kontinuerlig om at politidetektiv John Hunt nærmer seg. Myndighetene sirkler rundt Forrest: de venter på at han og kompanjongene skal gjøre en feil. Han blir desperat, og vi ser hvordan karakteren hans endrer seg. Forrest tvinges til å krysse grenser han helst vil holde seg på rett side av. Det samme gjelder ikke for den grunne John Hunt. Dette er grunnen til at filmen scorer høyt, men ikke når en toppkarakter. Og grunnen for det er ganske enkel: Affleck, skuespilleren til John Hunt.

Allerede fra de første sekundene på lerretet, likte jeg ikke personen han spilte. Om dette var fordi Affleck er slik til vanlig eller om rolletolkningen er slik, så fungerte det ikke uansett. Han hadde en snøvlende stemme og slukte ordene når han snakket. Mannen Affleck portretterer spiller en stor rolle i plotet, at jeg mener regissør David Lowery burde tenkt seg om en gang til før han ga den til Affleck. Rollen hans hadde en direkte deprimerende – nesten skuffende – start, og måten han opptrådde gjennom hele filmen gjorde meg kvalm. Og nå som jeg har sagt det, kommer du til å legge merke til det når du ser filmen.

Karakter: 5

PS: Kan jeg bare poengtere at oversettelsen av «The old man and the gun» blir til «Den siste gentleman» absolutt ikke fungerer? Behold den engelske tittelen, den er mye mer interessant!