Karpe spilte til toppkarakter i konserthuset

0
Karpe i Stavanger Konserthus, mars 2019

Anmeldelse: KARPE, Stavanger Konserthus
Tomine Walmsness og Ina Marie Sigurdsen

– Vi har lenge drømt om en scene som denne. Vi vil ikke bare se skygger av hodene deres som ikke ser oss, så i kveld skal alle se alle.

Karpe låste blikket på publikum på en måte som fikk både fremste og bakerste rad til å føle den samme nærheten. Det virket som de helst ville hatt hele salen på Stavanger konserthus med dem på scenen. Publikum skulle i alle fall ikke stå stille. Karpe var der ikke for å brife, men for å vise sin takknemlighet.

Selv har vi vært på en rekke konserter, og det er ikke en selvfølge at artisten du så lenge har drømt om å få blikkontakt med under favorittlåta, faktisk ser deg. Men under gårsdagens konsert virket det som at det var hele poenget. Stemningen i salen opplevdes ikke som Bieber-fever. Snarere motsatt, der vi eksempelvis så Magdi og en jente i publikum skape harmonisk stemning da de under en stirrekonkurranse rappet mot hverandre, og begge digget det.

Karpe i Stavanger Konserthus, mars 2019

– Gi oss alt dere har, så skal vi faen vise hvem vi er

Uten en eneste rekvisitt på en liten firkanta scene i midten av konsertsalen, klarte Karpe å gire opp stemningen i rommet på en måte veldig få andre artister klarer. Resultatet ble en konsertopplevelse hundre ganger bedre enn det de kunne gjort med masse overdådige kulisser og imponerende antrekk.

Karpe kunne vært fastlimt til scenen, og likevel klart å få publikum til å føle hvert ord, uten en eneste bevegelse. På papiret var konserten utsolgt, men lokalet fremsto likevel ikke fullstappet.

Gutta tok oss med på en tur tilbake til fortiden ved å spille gamle klassikere selv om de nettopp kom ut med ny musikk. Tviler på at det noen gang har vært så god stemning i Stavanger konserthus som da ordene; spiser heller bacon, drikker heller mensen. Enn å selge Ginza’n fordi den sluker bensin, brummet i høyttalerne.

– Vi elsker de nyeste tingene vi gjør, men har lovet å spille ihvertfall én klassiker. Før denne låta hadde vi ikke turnebuss eller van. Det var jeg som kjørte til hver jævla konsert, i Toyota Corolla´n min med rød lakk på, sier Magdi. 

Karpe i Stavanger Konserthus, mars 2019

Den gang da

Det har gått fire år siden sist Karpe slapp egen musikk. Men låtene lever videre gjennom trofaste fans som har spilt Heisann Montebello sporadisk siden den gang. Derfor har musikken til Karpe en evig holdbarhetsdato.

Før slippet av SAS Plus / SAS Pussy, det lange tracket på over 29 minutter, kan spenningskurven tenkes å være like høy som før en debatt mellom Chirag og Sylvi Listhaug.  

I Stavanger konserthus sa vi offisielt Adjø Montebello, og gikk i bakken sammen med SAS Plus. Rapduoen gjorde en god jobb med å pirre nysgjerrigheten ved å legge ut kryptiske bilder av Lady Diana, Per Sandberg og gamle SAS-fly på instagram i forkant av at tracket kom ut. Vi visste ikke hva vi hadde i vente da vi gikk inn dørene, annet enn at Karpe hadde garantert oss noe vi aldri hadde sett før. Et løfte gutta levde opp til.

Attitudeproblem i salen

Budskapet i sangene til Karpe har blant annet en klar undertone av fordommer og misforståelser i samfunnet. Derfor reagerte Magdi under en samtale med publikum da et pistol-tegn ble rettet mot scenen på et svært upassende tidspunkt.

– Det har vært helt commotion hos dere i det område der, alle skal få sjansen sin, men du der gjør ikke sånn opp på scena, sier Magdi og peker ut gutten i salen som fikk lov å nyte resten av konserten på bakerste rad alene.

Kvelden avsluttet likevel på topp. Lokalartisten Isah, som er feature på Karpes nye track, fikk være med å avslutte konserten med sangen Blod Homie. Sammen skapte de på scenen og de i salen ikke bare lyden av lørdag, men ekstasen av helg, siste skoledag og 17.mai, alt på en gang.

TERKNINGKAST: 6

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.