Nyhetsleder: Hold ut!

0

I disse tider er eksamensstresset i høygir hos de aller fleste, og juleferien er både så fjern og så nær at tårene nesten spruter. Det er denne følelsen som er farlig når dommedag nærmer seg. Det er lett å drømme seg bort i feriekosen som kommer, og bare se én episode til av ymse serier før man starter. Tro meg, jeg vet godt hvordan det er.

Jeg sier til dere det jeg sier til meg selv, år etter år – hold ut! Skru av TV´en, skru av dagdrømminga og hold fokus i de resterende dagene, eller ukene. Alle klarer å ha det slitsomt og kjipt i noen dager eller uker, det er tross alt en del av det å være student. Når du da er ferdig, og vet med sikkerhet at du har gjort ditt beste kan du gledelig ta ferie, uten en anelse av anger. Det føles vel bedre enn å gjøre ting halvveis?

«Det er lett å havne nede i en negativ spiral der du mister motet, og ikke orker tanken på å fortsette å lese»

Det er ikke alle som har det problemet, at de utsetter lesinga, men heller har det problemet at stressnivået blir så høyt før eksamen at det nesten ikke går an å fungere. Etter å ha jobba alt for mye dette semesteret, må jeg ærlig innrømme at jeg tilhører den klassen i år. Det blir ufattelig lange dager med nesa ned i en bok, og hjernen min klarer ikke registrere noe av det som skjer ellers i omverdenen. Jeg er ikke godt nok forberedt, og jeg har både en skriftlig og en muntlig eksamen på under en uke. Det går ikke opp. Heldigvis er jeg skikkelig sta, og det er stort sett det som får meg gjennom sånne runder. Da jeg i går fikk et påbegynnende panikkanfall, skjønte jeg at jeg måtte ta en alvorsprat med meg selv. Verden går ikke under. Du gjør så godt du kan. Dette har du klart før. Jeg unngikk heldigvis panikken før den slo ut for fullt, og slapp unna med litt pusteproblemer og en god dose svimmelhet.

Jeg tror det er mange som er i en lignende situasjon, og sliter med å få hodet på rett plass i sånne stressende situasjoner. Det er lett å havne nede i en negativ spiral der du mister motet, og ikke orker tanken på å fortsette å lese. Det finnes ikke noen råd som fungerer på alle, men jeg kan gi ett par jeg selv har oppdaget at fungerer. Når det føles så jævlig, så hjelper det å gi seg selv noen timer der man rett og slett får alt ut. Grin, slå noe, skrik, spis sjokolade, syns synd på deg selv – bare få det ut. Deretter er det tilbake til lesinga. Når problemet er at du ikke føler du har lest nok, er det eneste som hjelper å faktisk ta seg i nakkeskinnet og lese videre. Jo, mer du lærer deg, jo mindre vil de negative tankene komme. Selve problemet er at du ikke har kontroll på pensum, og da er det kun én løsning på det. Hold ut!

Neste gang du har eksamenstid og stressnivået tar over, så er det viktig å minne seg selv på at du har gjort det før, og du kan gjøre det igjen. Det er faktisk ikke verdens undergang. Når denne avisen kommer ut, er begge eksamenene mine overstått. Da finner du meg sikkert gråtende av lettelse på kontoret med kjeften full av julesjokolade. Nei, da. Jeg må jo faktisk jobbe litt om vi skal få omleggingen fra papiravis til magasin i boks til neste år. Det er noe å glede seg til! Det gjør i hvert fall vi.

-Pernille Sivesind Thomsen, ansvarlig redaktør

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.