Filmanmeldelse: Allierte

FireFilm: Allierte
Regi: Robert Zemeckis
Skuespillere: Brad Pitt, Marion Cotillard
Sjanger: Drama/Romantikk
Varighet: 2t 4min

Anmeldt av Steffen Kristiansen – foto: Filmweb

Brad Pitt spiller Max Vatan, en kanadisk spion for den britiske etterretningen under 2. verdenskrig. Under et oppdrag vil han jobbe sammen med en fransk kvinne med navn Marianne Beauséjour, spilt av Marion Cotillard. Dette er en to delt historie om hvordan de to forelsker seg under oppdraget, og livet deres sammen i ettertid.

La oss starte med det positive. Filmen er rett og slett nydelig å se på. God kinematografi er noe som nesten er blitt å forvente fra Robert Zemeckis sine filmer i nyere tid. Filmen har i tillegg en svært gammeldags følelse, ala filmer som Casablanca og Roman Holliday. Det viktigste filmen lykkes med er kjemien mellom Pitt og Cotillard. Hvis filmen ikke skulle klare å selge forholdet mellom de to så ville ikke filmen fungert som en helhet. Heldigvis er det ikke tilfellet. Scene konstruksjonen er også noe å legge merke til her, enten det er en enkel dialog-scene mellom de to hovedrollene, eller en intens fluktscene så er oppbygging og utførelsen merkverdig. Slutten på filmen er en av de mer tilfredsstillende sluttene en kommer til å se dette året, en slutt som setter en verdig knute på resten av historien.

Filmen kan derimot være ganske ujevn, og skifte brått mellom de mest intense scenene og de mer rolige scenene, noe som kan virke ganske slitsomt til tider. Jeg vil også si at filmens andre halvdel er langt mer spennende og engasjerende enn den første. Hadde det blitt brukt mindre tid på å bygge opp forholdet mellom de to hovedpersonene så tror jeg resultatet hadde endt opp med å være mye bedre.

Til slutt vil jeg si at selv om dette er en film om to spioner, så er dette ikke en actionfilm på noen som helst måte, med et unntak av to til tre scener. Dette er hundre prosent et romantisk drama, og på det planet så lykkes filmen svært godt. Filmen virker også å framstille seg som et kjærlighetsbrev til Hollywood-filmer laget på 40- og 50-tallet, men vil neppe bli husket i like stor grad som de filmene som den gir hyllest til.