Anmeldelse av boka “Vampyr”: En blodig fornøyelse

Sjanger: Gotisk skrekkroman
Forlag: Cappelen Damm

Anmeldt av Mia Langås Flåta, Illustrasjoner hentet fra boka

VAMPYR er Steffen Kvernelands debut som skjønnlitterær forfatter – en gotisk skrekkroman i tradisjonen fra Frankenstein og Dracula, med elementer fra moderne kriminallitteratur.

Det var disse ordene som gjorde at jeg fikk lyst til å lese boka. Interessant sammensetning av sjangere, tenkte jeg med høye forventninger.
Å ha høye forventninger før man ser en film eller leser en bok er ikke alltid det smarteste, men ”Vampyr” står faktisk til forventningene.

Boka begynner som et lite kunstverk i seg selv med bilde av en blodig Madonna og et Munch-sitat. Flere fascinerende illustrasjoner av blodige Munch-malerier følger gjennom hele boka. Dessuten er det historier fra hundre år tilbake i tid, skrevet på gammel-norsk hvor sidene i boken er farget gulere enn det som foregår i nåtiden. Kreativt. Det blir en opplevelse, bare det å bla seg gjennom boka.

Jeg har ingen kjennskap til forfatter Steffen Kverneland fra før. Kverneland viser seg å være en prisbelønnet tegneserieskaper og illustratør, og etter å ha bladd meg gjennom ”Vampyr” er jeg sikker på at prisen er vel fortjent. Han gav ut en tegneseriebiografi om Edvard Munch i 2013, og at han drar inn Munch i sin første skjønnlitterære bok var en smart ide. Kunnskap er makt, noe som boka Vampyr virkelig er et bevis på. I løpet av de første sidene tenkte jeg at boka burde vært innført som pensumlitteratur på skolen, da dette ville være mye mer spennende å lese enn slik jeg husker jeg lærte om Munch. Men etter hvert ble jeg jo usikker på om alt som sto om Munch egentlig var fakta, og jo lenger ut i boka jeg kom ble det bare mer absurd og et par klare bevis på at det ikke bare var Munch-fakta nei.

”Munchs mest morbide bilder – de med likbleke stirrende ansikter, hodeskaller, råtnende lik, død og fordervelse – hadde alltid tiltrukket ham.” (Kverneland, 2016, s.10)
Dette er en fin beskrivelse av hele boka. Munch blir fremstilt som Kristianias Jack the ripper. Bare det er jo spennende i seg selv, og Kverneland får virkelig brukt sin kunnskap om Munch og krim til å skape setninger som får leserne til å forestille seg de mest groteske ting.

Den første delen av boka som inneholder krimsjangeren er så bra at den kan sammenlignes med Jo Nesbøs og Jan Mehlums krim-mesterverk. Dessverre blir oppklaringen av mordene helt absurd da grøsser-sjangeren tar over. Hadde jeg visst det skulle ende slik ville heller levd i uvissheten om hva som egentlig skjedde med ofrene, og droppet å lese siste delen av boka.

Forfatteren selv er fra Haugesund og har selv en rolle i historien. En annen betydelig karakter i boka er Jens Guneriussen fra Karmøy. Rogaland er altså godt representert, det samme med dialekten, da alt Steffen sier står skrevet på dialekt. En snert av humor inne i all den blodige galskapen. Kommer det en krimbok med like stor troverdig som Kverneland klarte å gi i løpet av de 100 første sidene i “Vampyr”, selv hvor groteske drapene var, vanker det nok flere priserbelønninger fremover.

Til tross for et unødvendig sjangerbytte mot slutten av boka, kan jeg ikke gi slipp på hvor god boka var i starten. Flotte illustrasjoner og en svært ryddig og oversiktlig bok. Den fortjener en toppkarakter!

9788202520786