Bokanmeldelse: Hjerteskjærende og ukarakteristisk

Anmeldt av Christine Johnsen

Faktaboks:
Bok: Hver gang du forlater meg
Forfatter: Linnéa Myhre
Sjanger: Roman
Forlag: Tiden

«Hver gang du forlater meg» er Linnéa Myhres tredje roman. Hun debuterte i 2012 med romanen «Evig søndag», og fulgte opp med «Kjære» i 2014. I motsetning til den siste boken, var de to første nærmest digresjoner fra hennes eget liv. I følge henne selv er denne annerledes, men jeg tror at den er sterkt inspirert fra Myhres eget liv.

Romanen handler om en kvinne som bor i Oslo, og som tidligere har hatt et forhold til en musiker fra Bergen, men er fastboende i USA. Han forlater henne, men den siste sommeren før det er over for godt, har de en sommerforelskelse. Selv om hun var klar over at den søndagen i august ville bli den siste, takler hun det svært dårlig når han forlater henne likevel. Hun har bulimi, og bruker oppkast for å straffe seg selv, eller ham. Etterhvert for å bare straffe kroppen, fordi hun ikke er sint på ham lengre.

I «Hver gang du forlater meg» er psykiater Finn Skårderud byttet ut med en hypnotisør som karakteren kaller «Den vise». Myhre har selv uttalt at hun har gått til hypnotisør for å kvitte seg med edderkoppfobien sin, så også dette må være inspirert av hennes eget liv. For karakteren starter det med en edderkoppfobi, men de møtes annenhver uke, og er innom å diskutere om «Den vise» kan hypnotisere bort både kjærlighetssorgen, sjalusien og bulimien hun sliter med.

Boken er annerledes enn de første to, både på cover og innhold. De første to romanene var sterkt inspirert av, eller var rett og slett biografisk beskrivelse, av forfatterens eget liv, en fortellerposisjon jeg synes Myhre mestrer på en svært god måte. Jeg likte spesielt godt «Evig søndag», og hadde ganske store forventninger til ny bok. Jeg ble litt overrasket. Den er på en måte annerledes, men samtidig er det en tydelig likhet mellom dem. Jeg ser for meg Linnéa Myhre og Sondre Lerche når jeg leser, men man skal være klar over at dette ikke er en biografisk roman denne gang.

Temaet er selvfølgelig ikke helt originalt. I følge Myhre leste hun ingen bøker mens hun skrev, og i ettertid har hun lest bøker som hun mener nesten er helt like hennes egne. Slik er det ofte med kjærlighetsromaner, men det betyr ikke at denne ikke er verdt å lese. Har man nylig vært igjennom et brudd, vil den trolig være svært sterk å lese. Myhre skildrer på en svært ekte måte det å bli forlatt, og å være den som elsker noen mer enn en blir elsket tilbake.

Hun beskriver et asymmetrisk kjærlighetsforhold, og man blir nesten desperat på kvinnens vegne. Kan han ikke bare elske henne da? Boken viser en svært dyster side av kjærligheten. Kvinnens valg og avgjørelser i livet svermer rundt mannen hun er forelsket i, om det er å bli tynnere for å vinne ham tilbake, eller å flytte i en ny leilighet for å starte et helt nytt liv uten han. Kvinnen fremstår kanskje som svært egoistisk og frekk, mens følelsesspekteret hennes tyder på alt annet.

Desperatheten til karakteren kommer svært godt frem, og hun utbroderer om følelser knyttet til å bli forlatt og ikke være bra nok. Alle som har vært gjennom et brudd vil nok lese den med høy puls, og kjenne seg igjen i mye av dette. «Stalking» på Facebook og Instagram av alle han er med, mistanker om at andre ligger med den som en gang var hennes. Alle som har vært håpløst forelsket, dumpet eller avvist etter sosiale mediers gullalder kan kjenne seg igjen i disse skildringene.

Boken er godt skrevet, men jeg savner Myhres preg på boken. Hun har tilsynelatende endret noe på skrivestilen sin, og jeg fikk en følelse av å lese noen andres bok. Myhres mørke, men smarte humoristiske stil som vi kjenner fra både «Kjære», «Evig søndag» og bloggen hennes mangler. Jeg satt meg ned for å lese, men jeg leste ikke til jeg var ferdig. Det var ikke en bok jeg ikke hadde lyst til å legge fra meg, men den kjedet meg ikke.

Det skal sies at jeg har sansen for Linnéa Myhre som forfatter så vel som blogger, og gleder meg til neste eventuelle bok. Jeg håper hun finner en skrivestil og sjanger som kler henne, for denne gangen var jeg litt forvirret.

KARAKTER: C