Pling: Redaktørenes guide til ungdommens hjerte

0

Jeg vet ikke med dere andre studenter, men som journaliststudent hører man det ofte fra forelesere: «Hvem her abonnerer på papiravis? Ingen! Leser dere ikke aviser, folkens? Dere som skal bli journalister. Hva kan man gjøre for at dagens ungdom skal lese avisene?» Svaret på det er jo egentlig ganske enkelt, men det er kanskje lettere sagt enn gjort. Papir er ut, SoMe er kult, og avisredaksjonene må flytte seg over på andre plattformer, i større grad. Jeg tror de fleste ungdommelige sjeler kan si seg enig i at vår generasjon trives med en varm laptop i fanget. Jeg kjenner flere ungdommer som aldri har lest en papiravis. Det høres sikkert drøyt ut for mange, men noen skandale er det aldeles ikke, selv om bestefar kanskje synes det. Sånn er det i dag.

Jeg vet jo at en del ungdommer og unge voksne ikke leser så mye nyheter, verken i avis eller på nett, noe jeg også syns er synd. Å vite hva som skjer i verden, landet eller byen rundt deg er ganske viktig, nemlig. I tillegg skal jeg leve av det etter endt utdanning, så for meg er det viktig at folk bryr seg. Jeg leser en del nyheter selv, men stort sett bare på nett. Jeg har abonnement på flere digitale nettaviser, men jeg er ikke innom forsiden hver dag. Allikevel leser jeg mange nyhetssaker om dagen. Hvordan? Facebook, vel. Du trodde vel ikke dette var en SoMe-spalte uten grunn nå, vel?

«De gamle folkene i redaksjonene ser ut til å slite med å forstå sosiale medier fra de unges perspektiv»

Det første redaktørene må spørre seg selv om, hvis de virkelig vil trekke til seg yngre lesere, er «hvor er den typiske ungdommen i dag?». Spør en datter, sønn, tantebarn, barnebarn, eller spør meg. Jeg kan jo svare for meg selv, i det minste. Jeg er på Instagram, jeg er på Snapchat og litt på Facebook for å chatte eller scrolle nedover feeden for å prokrastinere, særlig rett før eksamenstiden. Mai, juni, november og desember er med andre ord gode måneder for promotering på Facebook. Vår generasjon ser ikke på NRK klokken 18 og TV2-nyhetene klokken 21. Vi sitter ofte foran en PC eller på telefonen uten å ense hva som er på TV. Eller, jeg gjør i hvert fall det, da.

For å lokke ungdommen inn i nyhetsverden trenger man en SoMe-revolusjon inn i journalistyrket. Start med journalistutdanningen. Hva funker, og funker ikke når man vil generere klikk fra sosiale medier? Slik det er i dag, er profilene til mediehusene forbeholdt spesielt interesserte, som en journaliststudent som meg. Men hva med alle de andre studentene, eller ungdommen på videregående skole? Jeg er jo nærmest tvunget til å interessere meg for å lese nyheter, men det er svært få andre som er det.

Jeg vet at flere redaksjoner er på Snapchat i dag, men for min egen del så funker det ikke. Vil mediehusene ha mine klikk på sakene sine, må de pirre meg. Lær journalistene deres å lage gode MyStorys og Instagram-innlegg, slik dere har lært dem å lage gode og pirrende overskrifter. Et kurs med bloggerne Sophie Elise og Isabel Raad kunne vært nyttig her, de er, etter mitt skjønn, mestre på slike snapper. Jeg mener ikke at avisene skal bli såkalte «klikkhorer», men de gamle folkene i redaksjonene ser ut til å slite med å forstå sosiale medier fra de unges perspektiv. Tenk litt på det.

Christine-Johnsen-Pling.-1024x684«Pling» er en spalte om sosiale medier som blir skrevet av Christine Johnsen. Foto: pixabay.com

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here