StOr har ordet: Utdanningskvalitet i et studentperspektiv

0

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har ved flere anledninger sammenliknet utdanningskvalitet med porno – det kan være vanskelig å definere, men man vet det når man ser det. Når kvalitetsmeldingen kommer til våren er det en ting som er klar: God utdanningskvalitet er vanskelig å definere.

Det er varslet at det kommer en stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning våren 2017. Når en slik melding skal legges frem er det viktig at studentene får si sin mening, og blir hørt. Det er derfor vi i StOr er her – for å få frem studentenes stemme. For å få frem din stemme må vi blant annet påvirke universitetet til å ta med våre innspill i sine høringssvar. Vi skriver også gjerne et høringssvar selv, men det hjelper når det er flere som mener det samme.

Kvalitet, og gjerne utdanningskvalitet, er vanskelig å definere. Alle ønsker god kvalitet, men det er vanskelig å bli enige om en felles forståelse om hva det skal være, på grunn av ufattelig mange perspektiver. Men hva er så da utdanningskvalitet i et studentperspektiv? Kanskje det er som Kunnskapsministeren sier? At man vet det når man ser det? Samtidig kan det være vanskelig for en student å se god kvalitet. En student vil nok kanskje heller merke det, eller oppleve god kvalitet. For tanken om opplevd kvalitet er viktig når vi snakker om et studentperspektiv.

“Så ta ansvar og spør foreleseren: hvordan får jeg brukt dette i arbeidslivet?”

Men det stiller kanskje et nytt spørsmål: «Kjære StOr, hvordan skal jeg vite om jeg opplever god kvalitet?». Til syvende og sist er det du selv som vet det best. Men vi skal gi deg noen tips til hva du kan spørre deg selv om, for å se om du opplever god kvalitet i din utdanning. For det første bør du spørre deg selv hvor godt kvalifisert du føler deg for arbeidslivet etter utdannelsen. Føler du at du er klar for å takle de arbeidsoppgavene du kommer til å få? Men hvordan skal jeg vite det, tenker du kanskje nå? For de som går profesjonsstudiene, lærer eller sykepleier, er det nok lettere å vite det enn det er for en som går bachelor i sosiologi eller master i samfunnssikkerhet. Nok en gang skal jeg referere til Kunnskapsministeren. Han sa i februar at han mener det ikke finnes ett studie i Norge hvor man ikke får erfaring og kunnskap som er relevant for arbeidslivet utenfor akademia. Og vi i StOr er helt enige.

Derfor er det er viktig at din foreleser gjør det tydelig hva – og hvordan – det du lærer er relevant for arbeidslivet. Studentmassen er i dag mye mer heterogen enn den var når din foreleser var student, og de fleste studentene i dag velger ikke en karriere i akademia. Derfor er det viktig at man er tydelig på hva det er man lærer som er relevant for arbeidslivet – både kunnskap og ferdigheter. Dette er universitetets, gjennom din foreleser, ansvar å gjøre tydelig for deg. Så sier man at i høyere utdanning er studentene selv ansvarlige for egen læring. Så ta ansvar og spør foreleseren: «hvordan får jeg brukt dette i arbeidslivet?»

jorgen-sjoberg-stor«StOr har ordet» er en spalte der leder for Studentorganisasjonen i Stavanger (StOr), Magne Bartlett, og nestelederne Victoria Walberg og Jørgen Sjøberg forteller hva de har på hjertet. Denne gangen er det Jørgen som har delt sine tanker.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here