Bokanmeldelse: En filosofisk reise

Bok: Jane Ashlands gradvise forsvinning
Forfatter: Nicolai Houm
Forlag: Tiden norsk forlag
Sjanger: Roman

Anmeldt av Steffen Kristiansen

Etter å ha blitt utsatt for en katastrofe i livet sitt, som har ført til en mangel på mening i livet sitt, setter Jane Ashland ut på en reise i håp om å finne en ny mening.

Boken starter med et smell, kaster ikke bort noe tid og setter leseren rett inn i en situasjon som får oss til å ville vite mer. Vi møter hovedpersonen på det som kan bli sett på som et bunnpunkt, og ut i fra det vil vi vite hvordan hun endte opp i denne situasjonen og hva hun skal gjøre videre. Romanen er mer en filosofisk reise enn noe annet, og den sier mye om menneskers desperate leting etter å ha noe å leve for. Det er en stor personlig tragedie som fører Jane Ashland til Norge, og med det dukker det opp problemer underveis.

Romanen er veldig godt skrevet, og det krever den med tanke på måten den er fortalt. Vi tilbringer mye tid i Jane Ashlands hode, og får innblikk i hvordan tankegangen hennes fungerer, noe jeg selv mener er den mest interessante delen av romanen. Det er også mye hopping frem og tilbake mellom punkter i tidslinjen, mange tilbakeblikk fra Janes tidligere liv. Det er også noe jeg synes forfatteren, Nicolai Houm, har løst svært bra, med å presentere hver situasjon vi befinner oss i, slik at leseren ikke blir forvirret.

Romanens negative sider ligger stort sett på enkelte sekundære karakterer som kan komme frem som ensformige og kjedelige. Ta karakteren med navn Ulf, for eksempel. Han er en person Jane møter på sin reise. Gjennom historien som blir fortalt, viser Ulf seg som en nærmest perfekt type, som aldri sier noen ting galt og som alltid beholder roen. En annen negativ ting jeg vil trekke frem er evnen til å holde interessen. I store deler av romanen skjer det veldig lite, og romanen bruker altfor mye tid til å understreke hva som har hendt med Jane og hvor forferdelig det er, og usikkerheten rundt Jane selv.

Romanen er på sitt beste en interessant leseropplevelse, og jeg vil anbefale alle lese-interesserte å sjekke den ut. Den mangler dessverre en engasjerende hovedhistorie, og den blir litt fortapt i sitt eget budskap.

Karakter: D