Pling: Finn din egen greie’a, Instagram!

0

Brukere av sosiale medier er aldri fornøyd når det kommer nye funksjoner. Denne gangen syns jeg vi har god grunn til å stille spørsmål ved Instagrams nye oppdatering.

Sosiale medier er i konstant endring, og alle brukerne skriker ofte høyt de første dagene. Det siste vi har vært gjennom er «Minner»-funksjonen på Snapchat som lar deg lagre bildene dine i appen i stedet for på kamerarullen. Før dette igjen var det Instagrams omlegging fra kronologisk til tilpasset bildevisning i feeden. Nå er det på’an igjen.

Instagram har nemlig igjen fått en ny funksjon, nemlig en tro kopi av Snapchat-funksjonen «MyStory». På Snapchat er det slik at når du legger ut et bilde på MyStory, så kan alle se bildet du har lagt ut i 24 timer. Private snapper må sendes til en og en person, og en kan kun se den i maks ti sekunder. Halve greia med dette er at man slipper å sende private snapper til én og en person dersom man vil at alle på vennelista skal kunne se den.

«Vi kan like gjerne lage én gigantisk sosiale medier-app med alle funksjonene samlet på ett sted, i stedet for å ha fem tilsynelatende like apper»

På Instagram har brukere tidligere kun hatt en feed med bilder, som ligger på profilen din og ikke forsvinner før en eventuelt sletter bilder. Jeg forstår det slik at poenget med den nye funksjonen er det samme som på Snapchat – at en kan legge ut bilder og videoer i en sammenhengende «historie». Instagram forklarer at dette gir brukerne mulighet til å legge ut bilder fra hverdagen uten å føle at de spammer andres feed. Det høres ut som en god idé, tenkte jeg da det kom ut. Jeg ser i ettertid at denne funksjonen ikke blir brukt av særlig mange – selvfølgelig. Grunnen til dette er mest sannsynlig at Snapchat er såpass etablert at de fleste bruker det i stedet. I tillegg er funksjonen til Snapchat helt klart mer utarbeidet og gjennomtenkt enn Instagram sin.

En kan jo argumentere med at mange følger andre personer på Snapchat og Instagram, og at det kan være moro å se hva Kim Kardashian og Kanye West bruker dagen sin på. Men mange kjendiser, blant annet Kardashian-klanen og hundrevis av andre internasjonale og norske kjendiser har for lenge siden åpnet profilene sine på Snapchat slik at alle kan se deres bilder der og følge dem der. Snapchat har faktisk blitt så populært at mediehus og festivaler leier inn profilerte og kjente «snappere» for å dekke arrangementer og fester.

Av en eller annen grunn ser jeg aldeles ikke noe tegn til at dette konseptet vil slå an på Instagram. Jeg trives i hvert fall med å fordele funksjonene jeg vil bruke på forskjellige apper. Livshendelser deles på Facebook, meninger på Twitter, et og annet flott bilde fra hverdagen på Instagram, og bildespam på Snapchat. Det er vanskelig å ha oversikten når sosiale medier begynner å smelte sammen. Vi kan like gjerne lage én gigantisk sosiale medier-app med alle funksjonene samlet på ett sted, i stedet for å ha fem tilsynelatende like apper.

Nei, jeg synes Instagram må begynne å være seg selv og slutte å sammenligne seg selv med andre. Andres suksess kan ikke nødvendigvis være din også. Finn din egen greie, Instagram!

Christine-Johnsen-Pling.-1024x684«Pling» er  en spalte om sosiale medier som blir skrevet av Christine Johnsen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.