0

terningFilm: Kubo og det magiske instrumentet
Regi: Travis Knight
Skuespillere: Art Parkinson, Charlize Theron, Matthew McConaughey
Sjanger: Animasjon / Fantasi
Varighet: 102 min

Animasjon er en av de vanskeligste, mest komplekse og kuleste sjangerne innen film. Man kan få frem unike verdener som er umulig å vise i en real-film. Innen animasjon er stop-motion enda mer kompleks, fordi man må flytte og fotografere alt for hvert eneste bilde i filmen. Laika Entertainment, en stop-motion animasjonsselskap, eid av medgründer til Nike, har laget noen av de best stop-motion filmene i de siste årene. «Coraline», «Paranorman», og nå «Kubo og det magiske instrumentet».

Kubo, med stemmen til Art Parkinson (Rickon i «Game of Thrones»), er en ung gutt som forteller storslagne eventyr på markedet i landsbyen sin i gammel Japan. Men da Månekongen (Ralph Fiennes) kommer tilbake for å drepe Kubo, må han legge ut på en reise med en apekatt (Charlize Theron) og en billemann (Matthew McConaughey) for å finne sin fars rustning. Det eneste som kan hjelpe han til å unnslippe Månekongen. Eventyret er enkelt nok for barna, men filmen er kompleks nok for voksne.

Først og fremst, er dette en utrolig vakker film! Fotografien i filmen er slående og detaljrik. Dukkene uttrykker mange følelser og bevegelser, og actionsekvensene er de beste jeg har sett siden «Avatar: The Last Airbender»-serien. Man sitter i kinosalen og gjennom hele filmen lurer man på hvordan filmskaperne fikk til alt dette.

Selv om animasjonsfilmer vanligvis er laget for barn, kan de ha en dyp og mørk side. Kubo er en morsom og spennende film, men den er også en mørk og trist barnefilm. I begynnelsen ser vi at Kubo passer på mora si, som er mentalt syk. Filmen handler om død og minner, om hvordan våre historier lever videre etter vi dør. Mange barn vil ikke forstå denne delen av filmen, men voksne kan se frem til en dyp animasjonsfilm som snakker om disse temaene.

Vil du se en meget bra eventyrfilm med magi, kule actionscener, morsomme karakterer, og en dyp historie med en stor mytologi? Da må du se årets beste animasjonsfilm, og årets vakreste film «Kubo og det magiske instrumentet». Filmen fanger oppmerksomheten fra første replikk og holder den gjennom sin helhet.