Casual Gaming: Å betale seg til seier

0

Spillspalten «Casual Gaming» blir skrevet av Lene Borchgrevink.

Det første skytespillet jeg noen gang spilte var «Battlefield Vietnam», på den gamle stasjonære pc-en vi hadde da jeg var yngre. Jeg skjønte jo ikke helt hva det gikk i. Jeg brukte det samme våpenet hele tiden, og brukte mest tid på å fly helikopter.

Det var ikke før senere, da jeg spilte «Call of Duty 4: modern warfare» hjemme hos en kompis, at jeg fant ut at det var mangfoldige våpen å velge i og forskjellige bruksområder for dem. Jeg husker alle snakket om «Desert Eagle» som man fikk av å levle opp i spillet. Når man kom til topp level fikk man den i gull, og det var det kuleste våpenet i hele spillet.

Dette er nå åtte år siden og spillindustrien har endret seg mye. Det er kommet åtte nye spill fra Activision i «Call of Duty»-serien. Mye har forandret seg. Grafikken blir bedre, nye våpen blir lagt til og man kan nå løpe sidelengs på veggene. Men en ting er fortsatt den samme: i multiplayer kan man fortsatt løpe rundt og plaffe ned venner og ukjente over internett.

Det siste spillet ble utgitt i november 2015, «Call of Duty: Black Ops III», som til Playstation 4 koster mellom 500 og 600 kroner. I tillegg til dette må man betale ekstra for å få tak i DLC-er med ekstra baner.

I dette spillet leveler man også opp for å få tilgang til forskjellige våpen, spesialiteter og kamuflasjer. Man tjener også noe som kalles «crypto keys». Med disse kan du åpne en pakke, kjent som «supply drops», med eksklusivt innhold som bare er tilgjengelig i disse pakkene. Hva du får er tilfeldig. Du trenger 30 «crypto keys» for å kjøpe en «rare supply drop», som er den pakken hvor du har best sjanse for å få de våpnene du har lyst på. Det er i disse pakkene man finner de beste og kuleste våpnene i spillet. Disse våpnene dreper fortere enn noen andre og gir deg en klar fordel overfor de som ikke har vært heldig nok.

Dilemmaet jeg vil ta opp i denne spalten starter her. Du kan nemlig også kjøpe slike pakker vi mikrotransaksjoner. En slik pakke koster 200 «Call of Duty»-points. Disse kan kjøpes via  Playstation Store. Du får 1100 points for 93 norske kroner. Så om du ikke vil grinde i flere timer for en sjanse på disse våpnene, må man altså punge ut.

Dette gjør det urettferdig for de spillerne som ikke har mer penger å bruke etter å ha betalt opp mot 1000 kroner for spillet allerede. De spillerne som dedikerer hundrevis av timer, og har uflaks hver gang.

Men selv om du bruker null kr, 93kr eller 949 kr (13000 points) er du ikke garantert å få det du har lyst på. Det er et ødelagt system. Et system som dreper spillgleden. Det er kjempegod business for spillprodusentene. De tjener millioner av kroner på disse mikrotransaksjonene. De spiller på samme mentalitet som skrapelodd. Betal litt for en sjanse til å få mye. Og har man først begynt å betale for disse pakkene er det vanskelig å slutte før man har fått det man ønsket seg. «90 kroner fra eller til nå gjør jo ikke så mye». Dette går ut over selve spillet og spillerne, og «Call of Duty» er ikke det eneste spillet hvor dette er et problem. Det er bare trukket fram som et eksempel.

Jeg vil i hvert fall helst ha et spill hvor alt er tilgjengelig for alle spillere, til den prisen jeg betalte i butikken da jeg kjøpte spillet. Og et spill som gir belønning for å spille det, ikke bare for å bruke mer penger.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.