Filmspalte: Filmtrailere – hvordan skyte seg selv i foten

0

Robert Ellefsrød, Filmspalten.

Filmspalten tar for seg alt innen filmverdenen, og skrives av Robert Ellefsrød.

Film-markedsføring er en gigantisk brikke i Hollywoods puslespill. Millioner av dollar blir brukt for å gi folket en smakebit av hva de har å vente i kinosalen, ofte et halvt år i forveien. Dette blir som regel en avgjørende faktor for hvor godt en film kommer til å gjøre det. Derfor er det merkelig at det så sjeldent blir gjort en god jobb, spesielt i disse elleville Internett-tider hvor alle kan ramle over en filmtrailer på nettet.

Traileren til den nye «Ghostbusters»-filmen har blitt mye omtalt de siste dagene, mest fordi folket ikke er fornøyd med det de ser. Kanskje filmen er elendig, og traileren faktisk viser det beste av hva de har å tilby? Synd for dem. Det er vanskelig å vite hvor godt traileren reflekterer produktet, ettersom filmen ikke kommer ut på mange måneder. Så det er liten vits i å bruke for mye tid på den. Det ironiske er at filmstudioer ofte bruker over halvparten av filmens budsjett på å markedsføre filmene, og når det da snur seg mot dem, blir det ufrivillig komisk. Så hei, la oss ta en titt på misvisende markedsføring sammen!

“Det blir litt som å be bestemoren din om å henge mer på nettet for å få med seg alle kakeoppskriftene”

Min favoritt er selvsagt «Fight Club». David Finchers moderne klassiker om anti-kommersialisering og anarki. Dette er selvfølgelig noe som trenger en veldig spesiell vri på markedsførings-fronten, ettersom filmen hadde noe spesielt å si om sauementalitet. Fox Studios ville derimot ikke finne seg i noe av dette, og markedsførte den som en actionfilm om gutteklubb hvor de sloss. Det blir litt som å be bestemoren din om å henge mer på nettet for å få med seg alle kakeoppskriftene. Ja, oppskriftene eksisterer, men plutselig får hun en pupp opp på skjermen. Filmen gjorde det uheldigvis dårlig på kino, men dette var før internett spredde rykter og meninger som sopp på badet. Året senere, da filmen ble utgitt på DVD, ble «Fight Club» den kultsuksessen den fortjente å være.

Et omvendt eksempel er «Man of Steel». Enkelte liker den, jeg gjør det ikke. Men, herresatan, traileren var fantastisk! Jeg var dødsgira på en Superman-film, og jeg har lenge vært en sterk motstander av Jernmannen. Traileren, derimot, gira meg opp med en dobbeltkløtsj. Den bygde alt forsiktig opp, viste lite av selve actionscenene, og gav meg et inntrykk av at dette var en dyp film om Supermanns rolle på jorda. Jeg var sikker på at dette skulle være en fantastisk film. Så kom filmen. Det var en katastrofefilm hvor byer blir revet opp av jorda og millioner dør på grunn av Superman, som slåss som en manga-helt opp i himmelen med andre udødelige skapninger. Like mye subtilitet og innhold som en juleball. Fantastisk markedsføring, elendig film.

“Den grensen var ikke innen synsrekkevidde i fjor da «Terminator Genysis» praktisk talt gav oss absolutt alle de interessante plottvistene i filmen, helt opp til tredje akts-avsløring tjue minutter før filmen var ferdig”

En av de groveste tabbene man kan gjøre i filmtrailer-industrien vil jeg påstå er å vise for mye. Det er innforstått at filmens plott kan bli røpet, men det finnes alltid en grense. Den grensen var ikke innen synsrekkevidde i fjor da «Terminator Genysis» praktisk talt gav oss absolutt alle de interessante plottvistene i filmen, helt opp til tredje akts-avsløring tjue minutter før filmen var ferdig. Det eneste filmen da hadde å tilby var datagenererte effekter, men alle andre filmer har jo sånt uansett. Filmen var lite tess uansett, men det kunne kanskje vært interessant om den faktisk hadde klart å holde på hemmelighetene sine bedre enn en fjorten år gammel jente som prøver å få seg kule venner.

Heldigvis er det tegn til håp i blant. Slik som med den nye «Cloverfield-filmen», som er akkurat så kalkulert og spekulativ som forgjengeren. Det som er trygt med denne typen markedsføring er at det er vi selv som prosjekterer våre forventninger ut i fra vår egne fantasi. «Inception» skjønte dette. «The Blair Witch Project» skjønte dette. «Paranormal Activity» skjønte dette. Det er forøvrig det eneste pene jeg har å si om «Paranormal Activity». Dritbra markedsføring. Man kan heldigvis ikke lime det på et DVD-cover.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.