LEDER: Fra religion til tradisjon

0

Pernille Sivesind Thomsen, Ansvarlig Redaktør.

Påsken er en tid for krim, smågodt og skiturer i sola. Det er vel ikke lenger så mange som tenker over hvorfor vi har en liten ferie midt mellom jul og sommer.

Tekst: Pernille Sivesind Thomsen

Hvor mange kjenner du som går i kirken i påsken? Eller som kan fortelle deg hvorfor helligdagene faktisk er hellige? Jeg vil nok tro at de færreste av oss kan svare ordentlig på disse spørsmålene. Det som engang var en religiøs markering har nå blitt erstattet med påskeegg, pappvin og hytteturer. Er det da egentlig rettferdig at de ikke-religiøse skal ha fri?

Hvert år, både ved jul og påske, tenker jeg på dette. Jeg meldte meg ut av statskirken for fire år siden og har egentlig aldri vært religiøs. Likevel feirer jeg jul og nyter fri i påsken. For meg handler det ikke om religion, det handler om tradisjon. Jeg kan ikke gjenfortelle historien om påsken, men jeg kan fortelle om mange fine minner fra hytteturer, dager i bakken og gode middager på påskeaften. Er det ikke litt ironisk at det ser til at de færreste av oss markerer det vi har fått fri for å markere?

“Jeg syns det er vår plikt å vite historien bak helligdagene og respektere det religiøse bak det”

Misforstå meg rett, jeg setter stor pris på å ha noen dager ekstra fri, men jeg føler meg litt som en hykler når jeg nyter godene av andres religion. Jeg mener at andre ikke-religiøse bør føle det samme. Jeg syns det er vår plikt å vite historien bak helligdagene og respektere det religiøse bak det. Derfor har jeg nå lest meg opp på historien, og kan med grove trekk gjenfortelle hvorfor vi feires påske.

Ifølge Det Stor Norsk Leksikon var påsken den første kristne høytiden, og blir feiret til minne og Jesu lidelse, død og oppstandelse. Palmesøndag feires til minne og Jesu inntog i Jerusalem der han ble hyllet av folket. Skjærtorsdag feires til minne om at Jesus delte påskemåltidet med sine disipler og innstiftet nattverden. Langfredag feires til minne om Jesus død, og påskeaften (ikke en helligdag, riktignok) blir feiret med lys i og utenfor kirkene og er et tegn på at Jesus er verdens lys. Første påskedag er da Jesus stod opp fra de døde. Andre påskedag feires til minne om at Jesus, etter oppstandelsen, viste seg for disiplene.

“For de fleste i Norge handler påsken om helt andre ting enn det religiøse, og på hvilket tidspunkt religion ble til tradisjon er vanskelig å si”

Hvordan fargen gul og påskeharen kommer inn i bildet, vet jeg ingenting om. Men det må jo være muligheter for å finne ut. For de fleste i Norge handler påsken om helt andre ting enn det religiøse, og på hvilket tidspunkt religion ble til tradisjon er vanskelig å si. Kristendommen er fortsatt den rådende religionen i Norge, og påsken har blitt en del av den norske allmennkulturen. Det er et felles holdepunkt vi alle deler, så det ikke er så ille at religion har blitt til tradisjon?

Nå drar folk på fjellet med familien, ser påskekrim på tv og slikker sol utenfor hytta. Det er vel ingen som klager på det. Men husk hvor de ekstra fridagene kommer fra, og vit historien bak det. Det er det minste vi kan gjøre når vi nyter ferien vi får.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here