NETTKOMMENTAR: Gullbarbie og presseskikk

0

Redd Barnas ungdomsorganisasjon, “Press”, deler hvert år ut årets “Gullbarbie” til den organisasjonen, bedriften eller samfunnsaktøren som de mener legger mest press på norsk ungdom. I år er Dagbladet nominert for å bruke gamle kjønnsroller og seksualisering på sine forsider for å selge mest mulig utgaver.

Tekst: Ingvild Wathne Johnsen.

12650343_10153358916937197_785466969_n
I Politisk Kvarter viser Geir Ramnefjell, kulturredaktør i Dagbladet, sin misnøye med nominasjonen. Måten han gjør det på er å fullstendig umyndiggjøre hans meddebattant, Karoline Steen Nylander, leder for ungdomsorganisasjonen “Press”.

I stedet for å møte kritikken med argumenter, er det med en nedsettende tone Ramnefjell kommenterer Nylanders engasjement. Umyndiggjøring av de unge er da ikke noe nytt. Alle som har vært lidenskapelig opptatt av noe som tenåring, vet hvordan det føles. Man blir fremstilt som en svart/hvitt-tenker. Man blir beskyldt for å ikke se nyansene i situasjonen. Som om det i det hele tatt finnes nyanser i en sak som denne. At Dagbladet bruker halvnakne damer på sin forside som salgstriks er ikke nyansert. Tvert imot illustrerer det en fallende ansvarsfølelse innen norsk journalistikk.

Det blir for ironisk at en voksen mann skal formane om den feministiske kampen til en ung kvinne på riksdekkende radio.

“Press” blir beskyldt for å reduserer den feministiske kampen til kun nakne kropper i media. Ramnefjell mener selv at Dagbladet produserer mer enn nok feministisk stoff. De skriver jo om likelønn, og likelønn.. og, sa jeg likelønn? Da kan jo ikke avisen samtidig bli angrepet for å skrive om slanking, cellulitter og magefett cirka annenhver dag. Eller?

Det blir for ironisk at en voksen mann skal formane om den feministiske kampen til en ung kvinne på riksdekkende radio. Man kan heller ikke påstå at man bidrar i den feministiske kampen om man et halvt sekund senere skal prestere å bruke hersketeknikker i det som skal være en saklig debatt.

For mange er Gullbarbie-kampanjen en feministisk sak. Likevel er det sant at man ikke nødvendigvis trenger å se patriarkatet i samfunnet for å kunne anerkjenne at spiseforstyrrelser er noe dritt. Det at Dagbladet skriver om kvinner i næringslivet betyr ikke at deres kroppsfiksering i noen mindre grad påvirker norske jenter og gutter.

Når Dagbladet nekter å ta på seg ansvaret for det de produserer, og for konsekvensene innholdet deres kan ha, nekter de å anerkjenne eget samfunnsansvar.

Hvis Ramnefjell tror at økt kroppspress på noen som helst måte minsker risikoen for fedme i dette landet, bør han få seg en bok om spiseforstyrrelser til jul. Både overvekt og undervekt er et resultat av forstyrret spising. Dette problemer blir aldri bedre dersom en av landets største aviser kontinuerlig minner oss på at vår verdi ligger i kropp og vekt og hud og utseende.

Når Dagbladet nekter å ta på seg ansvaret for det de produserer, og for konsekvensene innholdet deres kan ha, nekter de å anerkjenne eget samfunnsansvar. Hvis høyere salgstall virkelig er viktigere for Dagbladet enn den psykiske helsen til ungdom er, så lurer jeg på hvor den moralske ryggraden har forsvunnet hen i norsk media. Man må kunne reagere på at nakne kropper blir brukt på forsiden til en av Norges største aviser. Integriteten til institusjonen blir vekket når Dagbladet, som skal fremstå som seriøs, oftere og oftere ligner på en gammel bilreklame med kvinnen på panseret.

Selvfølgelig har Dagbladet og resten av landets presse ytringsfrihet. De kan velge å skrive artikler om cellulitter og sommerkroppen 2016 og lavkarbo og magefett. De kan plotte inn så mange irrelevante bilder av nakne damer som de bare vil på fremsiden. Det har de frihet til å gjøre. Men vi, som publikum, har lov til å forvente mer. Vi har lov til å kommentere at dette er dårlig bruk av en ytterst viktig samfunnsrolle. Vi har lov til å forvente mer enn damer i bikini og kroppspress fra våre journalister. Og om du vil klappe meg på hodet og kalle meg engasjert av den grunn, så vær så god.

– Ingvild Wathne Johnsen, UiS-student.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.