Filmanmeldelse: The Big Short

Film: The Big Short
Regi: Adam McKay
Skuespillere: Steve Carell, Christian Bale, Ryan Gosling og Brad Pitt
Sjanger: Drama
Varighet: 2 t 10 min

Anmeldt av Steffen Kristiansen

Historien bak den amerikanske boligkrisen i 2008 byr på smart humor og fargerike karakterer. I en tid fylt av finansiell svindel fra noen av verdens største banker, er det et fåtalls personer som klarer å forutse det store kollapset som er i ferd med å skje.

Med et stjernegalleri bestående av Ryan Gosling, Brad Pitt og Steve Carell, er det Christian Bale som stjeler showet i rollen som Michael Burry som er den første som ser at bankene tjener formuen sin på å selge dårlige lån med høy risiko til arbeidsklassefolk, noe som er dømt til å ende galt. Burry er en interessant karakter, han forstår seg kun på tall, han er sosialt ubekvem og liker å høre på heavy metall. Steve Carell spiller den stadig hissige Mark Baum som alltid er ute etter å finne fram samfunnets umoralskhet, og føler det er sin plikt å endre på det. Baum fungerer som den moralske terskelen i historien. Han representerer motsetningen til de grådige menneskene som styrer bankene. Ryan Gosling fungerer egentlig kun som vårt øye inn til det som skjer. I rollen som Jared Vennett spiller Gosling en drittsekk som er svært klar over at han er en drittsekk, og er tilfreds med det.

Filmen er veldig klar over de kompliserte finansielle begrepene som kommer opp i historien, og gjør med det en veldig god jobb i å forklare hva som foregår på en enkel og oversiktlig måte for publikum. Filmen er i tillegg overaskende morsom, på en måte som blander seg godt inn med resten av den ellers så seriøse historiene. Mesteparten av humoren kommer fra Gosling som fortelleren, som stadig tar hensyn til at publikum ikke bryr seg så mye om de kompliserte delene av historien. Filmen beveger seg også i et ganske raskt tempo, noe som gjør den ellers så underholdende å følge med på.

De største problemene med filmen ligger hovedsakelig i den kreative avgjørelsen i å filme store deler av filmen på en amatørmessig måte som om det var en dokumentar, noe som føles litt unødvendig, og som ikke er med på å gi filmen noe ekstra. Ellers er «The Big short» en vellaget, underholdende film med gode framførelser fra alle de involverte.

Jeg vil si at «The Big Short» i prinsippet er «The wolf of wall street» uten dopmisbruk, nakenhet og x antall banneord i minuttet med en større moralsk terskel.