Tips og triks til eksamenstiden

1

Eksamenstiden kan være stressende og belastende for både kropp og sjel. SmiS har tatt en prat med psykolog Susanna Heggland og kiropraktor Tor Christian Birkeland for å få tips til hvordan man skal takle eksamensperioden.

eksamen
Tekst: Pernille Sivesind Thomsen. Foto: privat

Eksamenstiden kan være en god periode for noen, mens for andre blir belastningen av prestasjonsangst og lange dager på lesesalen veldig vanskelig. Psykolog hos SiS Helse, Susanna Heggland, forteller at de fleste studenter blir engstelige før eksamen eller ved andre prestasjonsituasjoner knyttet til studiet.

I studietiden utsettes man for mye press, og med jevne mellomrom skal man bestå prøver og eksamener for å komme videre. Det er ytterst få som er uberørt av dette. Begrunnelsen er hovedsakelig at resultatene er portåpneren til videre studier og yrkeskarriere, sier Heggland.

Påvirker hjernen
Når hjernen blir utsatt for stress foregår det en stressaktivering i hjernen som sender signaler til kroppen og setter i gang en energimobilisering som gjør at vi kan møte ytre trusler.

Stresshormoner utløses for at vi skal være i best mulig i stand til å overleve farer og utfordringer. Denne mekanismen fører til at man blir mer skjerpet slik at man kan tenke og handle mest mulig hensiktsmessig i en faresituasjon, sier Heggland.

Dersom stress og engstelse går over en viss terskel kan den virke motsatt, og det kan føre til eksamensangst eller prestasjonsangst.

En viss engstelse virker skjerpende og fører til at vi yter bedre og holder et klarere fokus. Hvis det går over en viss terskel kan angsten da også gå utover konsentrasjonsevne, føre til «jernteppe» og til og med glemsel, forteller Heggeland.

Sunt å være nervøs
Ett visst nivå av stress og nervøsitet er ikke en dum ting. Nervøsitet kan styrke motivasjonen for å forberede seg godt og gjør at vi holder fokus og yter litt ekstra. Målet er ikke å fjerne nervene, men å holde de på et nivå som er greit å håndtere. Noen blir mer stressa enn andre, og Heggeland forteller at vi er alle forskjellige når det gjelder stress og nerver.

Noe som er tyngende for én person kan være enkelt og uproblematisk for andre. Om et krav eller en påkjenning er en stressor er avhengig av den enkeltes opplevelse eller tolkning av det inntrufne. Negative tanker, bekymringer og indre press preger opplevelsene man har og kan bli en indre stressor i seg selv, sier hun.

Fysiske plager i eksamenstiden
Det er ikke bare psyken som for mange får en utfordring under eksamenstiden. Lesing og stillesitting får ofte konsekvenser for kroppen også. Kiropraktor Tor Christian Birkeland forteller at nakkesmerter relatert til lesing skyldes ofte at man sitter med fremoverbøyd nakke over lengre tid. Nakkens muskler og ledd jobber derfor hardere for å holde hodet oppe. I perioden som eksamenstiden der dette skjer over tid, kan det skape nakke- og ryggsmerter.

For å unngå ved dette bør du tenke på at toppen av PC-skjermen skal plasseres rett under øyenivå. Dette gjør at du kan holde hodet i en nøytral stilling og gir mindre belastning på nakkens muskler og ledd, forteller Birkeland.

Har du et lavt skrivebord kan du bruke bøker slik at PC-en kommer høyere opp, og skal du lese lenge anbefaler Birkeland å investere i et bokstativ. Da står boka i en mer gunstig posisjon og du unngår å sitte med bøyd nakke for lenge.

Stillesitting kan også føre til ryggsmerter, og når du sitter mye over lenger tid mister du styrke og utholdenhet i ryggmuskelaturen og du øker belastningen på leddene i ryggen.

For å hindre dette er det en ting som gjelder, og det er bevegelse og trening. Ved bevegelse stimuleres ryggens muskulatur til å bli sterkere og du reduserer mulighetene for ryggsmerter. Jeg vil at du skal ha som mål at du kommer deg opp fra stolen minst en gang hver halvtime. Du skal da bevege deg i to minutter før du er klar for en ny økt. Ikke bare er dette bra for rygg og nakke, du får også bedre konsentrasjon med bevegelse, sier Birkeland.

Ingen risiko ved eksamenstiden
Birkeland forteller at på generelt grunnlag er det ikke farlig å sitte litt ekstra i eksamenstiden.

Du må kanskje regne med litt ekstra nakke og ryggplager, men dette går som regel over ved endt eksamensperiode. Følger du rådene mine over reduserer du også sjansene for at du får nakke og ryggplager. Hvis smertene ikke skulle gi seg, eller at de er såpass alvorlige at du ikke klarer å konsentrere seg, bør du heller ta kontakt med kyndig helsepersonell, sier han.

Det er viktig at du forandrer sittestilling ofte og beveger deg hvert 30 minutt.

Det finnes ingen perfekt sittestilling. Tenker du på det jeg har snakket om tidligere i forhold til plassering av bøker og PC ligger du veldig bra an. Det du skal huske på er at problemet ikke er hvordan man sitter, men at man sitter. Den beste sittestillingen er den neste! Sier Birkeland.

Tips fra psykologen
– Ta vare på dere selv i eksamenstiden. Finn en balanse mellom forberedelse og hvile.
– Gi kroppen en pause fra stresshormonene ved avspenning, fysisk trening og pauser.
– Fokuser på det du må gjøre nå, ikke på resultatet du ønsker å oppnå.
– Ha et godt utgangspunkt: Sov, spis og pust!
– Sammenlign deg med deg selv og ikke med andre.
– Søk studiepartner eller kollokviegruppe som gjør deg tryggere- ikke motsatt!
– Les eller øv i lokaler som minner om eksamenslokalene.
– Øv på tidligere eksamensoppgaver.
– Husk: Angsten avtar av seg selv, den er ikke farlig, den bare betyr at du bryr deg mye om det du studerer.
– Bruk tiden du har til rådighet og ta pauser hvor du snakker med eksamensvakten om helt andre ting enn eksamen.

Tips fra kiropraktoren
– Beveg deg minst 30 minutter hver dag.
– Husk at kroppen din er skapt for å være i bevegelse.
Her er tre enkle eksempler på hvordan du kan klare dette:
1. 30 minutters gåtur alle hverdager – husk at du må bli litt andpusten.
2. Rask gange 20 minutter fire dager til jobb + en helgetur på 70 minutter.
3. 30 minutters løping slik at man puster mye mer enn vanlig + lett anstrengende styrketrening 30 minutter to dager + 30 minutter turgåing.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.