femFilm: The Visit
Regi: M. Night Shyamalan
Kathryn Hahn, Ed Oxenbould, Deanna Dunagan, Peter McRobbie
Sjanger: Thriller/Skrekkfilm
Varighet:
94 min

Night Shyamalan er en av verdens mest kontroversielle regissører. Etter å ha laget den kritikerroste «The Sixth Sense», og den fascinerende superhelt-filmen «Unbreakable», har Shyamalan skuffet igjen og igjen med dårlige filmer som «Lady in the Water», og en av de verste adaptasjoner av en tv-serie noensinne «The Last Airbender». Shyamalan er mest kjent for sine «plot twist» mot slutten av hans filmer, som aldri har vært så overraskende som i «The Sixth Sense». Nå kommer han med en ny skrekkfilm og en helt ny «plot twist». Og denne gangen er den ganske god!

Søskenparet Becca (DeJonge) og Tyler (Oxenbould) drar til en bortgjemt gård i Pennsylvania for å besøke besteforeldrene de aldri har møtt. Moren til Becca og Tyler flyttet hjem da hun var 19 og aldri kom tilbake. Becca vil lage en dokumentar om sin mors barndomshjem, men Tyler begynner å føle at det er noe galt med besteforeldrene. Pop Pop (McRobbie) sier at det er bare alderdom, men Nana (Dunagan) blir mer og mer merkelig. Kan det være at de bare er gamle, og gamle mennesker er merkelig? Eller er det noe uhyggelig som skjer?

Det første ting du legge merke til er at filmen ble laget som «found footage», altså at det er rollefigurene som filmer hva som skjer. Dette er typisk i moderne skrekkfilmer som for eksempel «Paranormal Activity». Hvorfor ville du tatt kamera med når noen er etter deg og vil drepe deg? Det er her «The Visit» blir til en overraskende vellaget film. Shyamalan bruker ikke mobilkameraer eller andre klisjeer fra den typer filmer. Han viser fortsatt at det er barna som filmer handlingen. Vi ser noen ganger at en scene ikke er i fokus eller at halvparten av et ansikt ikke er i bildet, men de unngå ting som å riste kameraet som så mange andre filmer.

Det er en god balanse mellom komedie og skrekk i «The Visit». For eksempel når Tyler begynner å nevne kvinnelige popsanger i stedet for å banne så mye. Søskenparet spøker med hverandre hele tiden, slik som ekte søsken. Det er også mye «frampek» i plottet, altså hint om hva som kommer til å skje. Dette blir til at mange vil se «The Visit» flere ganger for å fange alle de subtile hint. Filmen bygger opp mysteriumet rundt besteforeldrene veldig godt, du bruker mye tid til for å prøve å gjette hva «plot twist» er og når det kommer, og selvfølgelig vet du at det kommer fordi Shyamalan er regissøren. «Plot Twist» er jo så enkelt at du vil se resten av filmen på en helt annen måte.

Med en skikkelig god historie, veldig gode skuespillere og en imponerende enkel «plot twist», beviser Shyamalan at han er tilbake på sporet med hans første gode film på over ti år. Og for en bra film å bevise det med!