Filmanmeldelse: Entourage

Sjanger:
Komedie
Varighet:
104 minutter

Annmeldt av Thomas Vincent Borgersen

En gave til fansen!

Fra 2004 til 2011 var Entourage blant de mest sette TV-seriene i verden. I serien blir vi med på en reise i Hollywood med den up-and-coming filmstjernen Vincent Chase (Adrian Grenier) og hans følge (Entourage), bestående av to barndomsvenner Salvatore «Turtle» Assante (Jerry Ferrara) og Eric Murphy (Kevin Connolly), der sistnevnte også fungerer som en mer eller mindre uoffisiell manager. Med på slepet er også hovedpersonens eldre bror, en mindre begavet og selvnedbrytende C-kjendis av en skuespiller som passende går under kallenavnet Johnny Drama. Entourage er løst basert på starten av karrieren til skuespilleren Mark Wahlberg, om hvordan han og sitt «entourage» tok Hollywood med storm. Det har lenge blitt pratet høylytt om en filmatisering av serien, og endelig har Vincent Chase med følge blitt flyttet ut av stua og opp på det store lerretet.

Handlingen tas opp rundt et halvt år etter slutten av TV-serien. Vincent Chase (Adrian Grenier) har kommet ut av et kortvarig ekteskap og funnet seg et nytt filmprosjekt. Denne gangen vil han i tillegg til å spille hovedrollen også regissere filmen, noe han aldri har gjort før. Dette skaper selvsagt stort hodebry for den normalt særdeles opphetede og engasjerte manageren hans Ari Gold (Jeremy Piven). Som fersk regissør overgår Vincent det originale budsjettet på 100 millioner dollar og Ari blir tvunget til Texas for å be investorene om ytterligere åtte millioner for å få filmen på plass. I Texas er Ari på et møte med en investor og sønnen hans Travis, som ender opp med å bli med til Hollywood for å forhandle på farens vegne, noe som skaper trøbbel i paradis.

Regissør Doug Ellin gjør det klart fra starten av at filmen kommer til å bli TV-serien lik. Med klassiske problemstillinger, humoristiske dilemmaer, glamour og bøttevis av verdens mest kjente mennesker i gjesteroller. Pharell Williams, Liam Neeson, Jessica Alba, T.I, Shane Black, Gary Busey og Ronda Rousey er noen av de kjente fjesene vi får se. Mark Wahlberg har som produsent selvsagt tatt turen innom for å skape litt ekstra humor.

Filmen bygger i stor grad på den suksessfulle TV-serien. En kan enkelt forstå handlingen om en ikke har sett en eneste episode av serien, men mye av humoren og sjarmen ved de ulike karakterene vil være vanskelig å oppfatte og sette pris på.  Spiller filmen på sex? Utvilsomt! Er den kvinnediskriminerende? Tja. Kommer den med noe nytt? Nei. Fungerer den? Absolutt! Nykommere vil få en underholdene og morsom opplevelse, mens de som har blitt oppslukt av serien vil få en tilfredsstillende slutt på reisen, og be i stillhet om en oppfølger for å få se gjengen i aksjon atter en gang.