Filmanmeldelse: San Andreas

Regi: Brad Peyton
Dwayne Johnson, Alexandra Daddario, Carla Gugino, Paul Giamatti
Sjanger: Action
Varighet:
114 min

The Rock skjelver ikke jorden

Så lenge man har laget filmer, har man laget katastrofefilmer. Sjangeren minner oss på hvorfor vi er redde for naturen. Vi har sett alt fra hva som kan skje etter en ny istid kommer på grunn av global oppvarming. Vi har sett verdens undergang bare på grunn av 2012-fenomenet som var spådd av mayaene. Vi har til og med sett filmer om stormer med haier fanget i tornadoer. Nå kommer en ny katastrofefilm, men denne er det annerledes, fordi filmen har Dwayne «The Rock» Johnson. Den er om et jordskjelv. Filmens handling finner sted kun i California, og det viktigste er at handlingen faktisk kommer til å skje.

Dwayne «The Rock» Johnson spiller Ray Gainessom flyr et helikopter til Redningstjenesten i Los Angeles, og etter at det største jordskjelvet noensinne rammer California skal han gjøre alt for å redde sin ekskone (Carla Gugino) og deres datter (Alexandra Daddario) blant ruinene i San Francisco. I tillegg prøver Dr. Hayes (Paul Giamatti) å varsle de nasjonale mediene om at det verste ennå ikke har kommet. Filmen skifter fokus fra en karakter til den neste, vi går fra Rays sin synsvinkel til Dr. Hayes, til dattera til Ray, Blake.

Hovedproblemet med «San Andreas» er at karakterene i filmen rett og slett er kjedelige. Man bryr seg ikke om en enkelt fyr hvis millioner av andre dør rundt ham. De fleste katastrofefilmer gjør akkurat det, de følger bare en gruppe mennesker gjennom katastrofen, og viser at det er flere som dør. Men her gjør «San Andreas» det samme som «Godzilla» fra 2014, den brydde seg ikke om andre enn hovedkarakteren, noe som gjør det vanskelig å like filmen. Vi trenger ikke å nevne alle som døde, men ikke bruk ofrene bare som noen små ting som skjer i bakgrunnen. Ray (Johnson) er opplært til å redde liv, men han redder mindre enn fem personer i hele filmen, fordi han er mer opptatt av å gjenoppbygge sitt mislykkede ekteskap mens han leter etter dattera si. Og selvfølgelig er dattera, Blake (Daddario) ute etter en kjæreste i midten av et jordskjelv, fordi det er akkurat den første tingen man leter etter hvis et jordskjelv rammer. Salgsargumentene ved filmen var at jordskjelvet rammet etter den ekte San Andreas forkastningen gir etter, noe som er spådd til å skje ganske snart. Dessverre er filmen mer opptatt av å vise sine dårlige karakterer.

Hvis du bare trenger å se masse ødeleggelse i en stor by, inkludert tsunamier og mange knuste bygninger for å like en film, kommer du til å like «San Andreas». Men hvis du trenger litt mer enn bare «katastrofeporno», er ikke «San Andreas» like imponerende som jordskjelvet i filmen.