Filmanmeldelse: Poltergeist

Terningkast to 2Film: Poltergeist
Regi: Gil Kenan
Sam Rockwell, Rosemarie DeWitt, Kennedi Clements, Saxon Sharbino, Kyle Catlett
Sjanger: Grøsser
Varighet: 93 min

«They are here»

Husker du den tida daTV-sendinger sluttet etter midnatt? Og etter sendingen var det bare hvit støy eller «snø» på fjernsynet? Dette var en viktig del av hovedhandlingen i skrekkfilmen fra 1982 «Poltergeist», som populariserte uttrykket «They are here» og som gjorde at alle var redde for fjernsynet. Filmen ble en stor suksess og to oppfølgere ble laget, så nå kommer selvfølgelig en sjelløs «remake» av denne klassiker. Uten geniet bak originalen, Steven Spielberg, og uten mesteparten av det som gjorde originalen til en bra film.

Filmen følger den samme historien som originalen. Bowen-familien flytter tilett nytt hus, som blir invadert av poltergeist. En gruppe spøkelser som kommuniserer gjennom de elektroniske apparatene i huset, og er veldig interessert i den yngste datteren i familien, Carol Anne … nei, jeg mener Madison (Kennedi Clements). På vei til å hjelpe Madison, kommer familien Bowen til å få hjelp av en gruppe paranormale etterforskere.

En ting som gjorde originale «Poltergeist» så bra, var at den var en familiefilm. Familien og deres relasjoner til hverandre var i stor fokus, men nå er det borte. I den nye «Poltergeist» følger vi en typisk skrekkfilm-familie, hvor en eller begge foreldrene er arbeidsledige, den eldste datteren bryr seg ikke om familien eller noen andre enn seg selv, og alle er mot det mellomste barnet, som selvfølgelig er den første som legge merke til at det er noe galt med huset. Skuespillerne er heller ikke så gode, men heldigvis gjør Kennedi Clements en imponerende jobb som yngste datteren, Madison. Hun er bare åtte år gammel, men hun er allerede den beste skuespilleren i filmen og den eneste som viser ekte emosjonell dybde. Effektene i filmen er ikke de beste, og filmen er avhengig av effekter for å vise spøkelsene som vi ikke trenger å se. Bare fordi vi har bedre effekter nå enn på 80-tallet trenger vi ikke å bruke dem så mye som overhodet mulig. Der finnes for mye «jump-scares» i filmen, og det er ikke så mye mer som er skummelt. Filmen bruker musikk som forberedelse til en «jump scare» så det gjør det mindre skummelt.

Alt i alt er «Poltergeist» en skuffende nyinnspilling av en klassiker, med dårlig skumle scener og dårlig logikk i handlingen. Det er kan være lurt å bruke tid og penger på en annen film, men hvis du virkelig trenger å se en skrekkfilm i midten av mai, da er «Poltergeist» det eneste alternativet, etter «It Follows» slutter å være i programmet.