Filmanmeldelse: Disney Tomorrowland: A World Beyond

En unik Disney attraksjon

FireFilm: Disney Tomorrowland: A World Beyond
Regi: Brad Bird
George Clooney, Britt Robertson, Raffey Cassidy, Hugh Laurie
Sjanger: Action/eventyr
Varighet: 129 min

Hva i all verden skjedde med verdensutstillinger? Hva skjedde med den tiden da folk faktisk gledet seg til fremtiden? Dette er sentrale spørsmål i Disneys nyeste film «Tomorrowland». Filmen begynner med verdensutstillingen i New York i 1964, en tid da folk trodde de skulle få flygende biler i nær fremtid, da folk ble introdusert til Ford Mustang-bilen, jet pack-er, og Disneys populære attraksjon «It’s a small world». Samtidig som mennesker over hele verden var fokusert på Vietnamkrigen kunne de fortsatt drømme om en bedre fremtid. Nå ser vi filmer om post-apokalypse, vi leser bøker om dystopiske samfunn, vi spiller dataspill om zombie-apokalypser og hundrevis av andre typer apokalypser. Dette i en verden hvor vi ikke bare forventer en apokalypse; vi ser allerede frem til hva som kommer etterpå.

Filmen har en handling, men trailerne viser nesten ingenting av handlingen fordi regissøren Brad Bird ikke ønsket å avsløre så mye om filmen. Derfor skal jeg ikke si mye om handlingen jeg heller. Det du trenger å vite er at Casey (Robertson) og Frank (Clooney) finner en utopisk verden i en annen dimensjon, og må flykte fra filmens skurker for å redde vår verden.

Regissøren Brad Bird, kjent for animasjonsfilmer som «Gutten og jernkjempen» og «De utrolige», og manusforfatteren Damon Lindelof, kjent for TV-serien «LOST», gjør en bra jobb med en film som passer til alle. Filmen er spennende for barn, men har også et viktig budskap om håp og vår virkelighet som voksne kommer til å verdsette. Actionsekvensene er også bra og underholdende. Den utopiske metropolen, med sammen navn som filmen, er visuelt ypperlig. Men hundrevis av detaljer krever minst to visninger før du begynner å legge merke til alle futuristiske biler, bygninger og flytende bassenger hvor du svømmer ned fra ett basseng og faller ned i et annet i en slags basseng-bygning. Det finnes noen svakheter med filmen, nemlig handlingen og hvordan filmen behandler hovedskurken. I tillegg blir filmen litt langsom. Britt Robinson (Casey) gjør en ålreit jobb i hovedrollen, men det er George Clooney (Frank) som bærer den emosjonelle vekten av «Tomorrowland» og han gjør en bra jobb med dette.

Alt i alt føles «Tomorrowland» akkurat som en attraksjon fra Disneyworld. Det begynner litt tregt mens du venter i køen, men når du er i gang så er det en spennende reise til en fantastiske verden. «Tomorrowland» er et sårt tiltrengt budskap om håp for fremtiden i en verden hvor vi alle har gitt opp.