Teateranmeldelse: 1880-Amerika

0

detalj_statsteatret

Regissør:
Yngve Sundvor
Dramaturg:
Morten Kjerstad
Medvirkende:
Gard B. Eidsvold
Per Kjerstad
Cato Slimten Storengen
Kim Sørensen

Anmeldt av Mia Langås Flåta

Teaterforestillingen er et produksjonssamarbeid mellom Statsteateret, Rogaland Teater og Tou Scene. Før forestilling blir tatt imot i kjent Statsteateret-stil ved at skuespillerne ønsker oss velkommen inn i salen. Dette er fjerde dagen stykket spilles på Tou Scene, og fremdeles blir hele salen fylt opp av publikummere.

Karoline har fått i oppdrag av et forlag om å skrive boka ”Hvordan lykkes i Amerika”. Boka ble aldri noe av, men historien om Karolines familie gjør seg utmerket godt på teaterscenen.

Familien Salomonsen utvandrer til Amerika i 1862 og vi får følge Karoline og hennes families nye liv i utlandet. Salomon forsørger familien gjennom fiskeforretningen Salomonsens Lutefisk. Det går bedre i fiskeindustrien for konkurrenten Miller og familien Salomonsen lever ikke det luksuslivet i Amerika som de hadde drømt om.

Salomon vil holde på den norske skikken og det skal snakkes norsk både hjemme og i kirken. De skal ha norske butikker og kunne lese norske aviser. Dette stemmer med historisk fakta.

Johannes, Salomons sønn forelsker seg i Millers datter og blir dermed tvunget til å gifte seg med sin egen kusine, Helga. Ifølge tall fra Chicago i 1870 giftet 9 av 10 seg med sine egne. Salomons andre sønn Gabriel er av den brutale typen som får balltre til jul, mens Johannes får ski. Salomons bror Otto bli sheriff, men dessverre ikke lenge. Var det noen gang mulig for familien Salomonsen å lykkes i Amerika?

Det er en bra sammensatt gjeng med skuespillere på scenen. Et fint lite kaos med dialekter. En gjeng vi tidligere har sett fungerer svært bra sammen i produksjoner.

Er dette en oppdiktet historie eller er det Silje Salomonsens familie stykket handler om? Det er lett å få en nær tilhørighet til familien når skuespilleren Silje Salomonsen fra Randaberg har en sentral rolle som Karoline, uten å være tilstede på annet enn fotografier og voiceover. Hun er en skuespiller som alle i Stavanger burde ha kjennskap til. Å høre stavangerdialekten gjør nok forestillingen ekstra gripende for stavangerpublikumet.

Statsteateret viser historiske hendelser på scenen, og har tidligere spilt stykker om westerntid, slaget ved Stanford bridge og svartedauden. De første stykkene var gjort mer moderne og inneholdt mer humor enn det de siste stykkene har gjort. 1880-Amerika får godt frem det historiske perspektivet og det er lett å bli dratt med inn i en ny tidsperiode. Humor kunne det vært mer av. Hver gang det skjer noe humoristisk treffes publikum umiddelbart, selv om latteren bare varer noen få sekunder. At de bruker en sprayboks til å illustrere røyk, alt fra røyking av pipe til tog, er en fornøyelse å se.

Hvor har det blitt av x-faktoren som var i Statsteaterets tidligste produksjoner?

Fire

 

Les SmiS anmeldelse av «1814 – En western fra vidda»
http://www.smis.no/2014/10/24/1814-en-western-fra-vidda/

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here