Filmanmeldelse: Avengers: Age of Ultron

0

Cobie Smulders, Chris Evans, Chris Hemsworth, Jeremy Renner, Robert Downey Jr., Don Cheadle og Mark Ruffalo i Avengers- Age of Ultron

FireFilm: Avengers: Age of Ultron
Regi: Joss Whedon
Skuespillere: Robert Downey Jr., Chris Evans, Chris Hemsworth, Mark Ruffalo, Jeremy Renner, Scarlett Johansson, Elizabeth Olson
Sjanger: Action / Eventyr / Fantasy
I 2012 fikk vi se den første superheltfilmen «The Avengers», som kanskje ble den mest suksessfulle superheltfilmen noensinne. Publikum ble forbauset over å se klodens mektigste helter – Iron Man, Captain America, Thor, Hulken, Hawkeye og Black Widow – sammen på skjermen for første gang, for å kjempe mot Thors bror Loke. Nå kommer «Avengers: Age of Ultron», en superheltfilm med enda flere superhelter. Dette er en film med et mye større budsjett og mange flere actionsekvenser, pluss en helt ny skurk. Ellers er filmen ganske lik den første Avengers-filmen.

Etter å ha fått tak i Lokes septer, prøver Tony Stark (Downey Jr.) og Bruce Banner (Ruffalo) å skape en fredsbevarende kunstig intelligens til Iron Man-robotene fra Iron Man 3. Men ting går galt og når den onde Ultron dukker opp må Avengers kjempe for å stoppe han fra å ødelegge jorden. Har det ikke vært litt for mange filmer om kunstig intelligens i det siste?

Filmen begynner med en stor actionsekvens, den første av mange i «Age of Ultron», men dessverre også den beste. En av grunnene til at «The Avengers» ble så populær var fordi vi for første gang så et superheltteam på skjermen, mens de kjempet sammen mot en fiende. Det finnes mange actionsekvenser i «Age of Ultron» hvor helter kjemper sammen, men ingen som er så spennende, så godt koreografert, og har så bra effekter som den første scenen. Dessverre stopper ikke problemene her. Ultron begynner som en veldig bra skurk, han er ganske skummel, men etter hvert blir han litt kjedelig. Selv om han prøver å være både skummel og morsom, er Ultron ingen Loke.

Filmen er underholdene og morsom, muligens litt for morsom. Det finnes unødvendig spøker gjennom filmen, spesielt en som går igjen om Captain America (Evans), og den blir litt slitsom etter fire ganger. I tillegg blir actionsekvenser avbrutt for distraherende spøker flere ganger. Heldigvis er det faktisk noen forbedringer fra «The Avengers», da den største er figuren Hawkeye (Renner) som har blitt gitt en velfortjent emosjonell dybde denne gangen. Ellers er nykommerne Pietro Maximoff (Taylor-Johnson) og Wanda Maximoff (Olsen) et kjerkomment tilskudd til Marvel-universet.

Likte du «The Avengers»? Liker du superheltfilmer? Eller vil du bare se på en spennende film med masse actionsekvenser inkludert en kamp mellom et grønt monster og en mann i en gigantisk jerndrakt? Da må du se «Age of Ultron», en underholdene og morsom oppfølger til «The Avengers», men ikke like bra som andre Marvel-filmer, som eksempelvis «Guardians of the Galaxy» og «Captain America: Winter Soldier».