Filmanmeldelse: It Follows

Maika Monroe i It Follows

femFilm: It Follows
Regi: David Robert Mitchell
Maika Monroe, Keir Gilchrist, Olivia Luccardi, Lili Sepe
Sjanger: Grøsser / Skrekkfilm / Thriller

SOI (Seksuelt overførbar illhug)

Sex og død har alltid gått hånd i hånd i skrekkfilmer. Du vet at noen kommer til å dø etter at de har hatt sex. Det skjer nesten like ofte som at folk dør etter å ha gått alene ned i kjelleren. Dette gjelder ikke i «It Follows». Her er i stedet sex selve årsaken til karakterenes bortgang.

Jay er en vanlig 19 år gammel jente som alltid har drømt om å bli gammel nok til å gå på date med en kjekk gutt. Etter at hun har sex med hennes nyeste date Hugh (Jake Weary), får hun vite at han har overført en forbannelse til henne. Hun vil bli forfulgt av en marerittaktig ting. «Det» vil alltid forfølge henne, og ikke stoppe før Jay er død. For «det» går nemlig etter personen som smittet Jay og så videre.

Det første jeg tenkte da jeg så filmen var at dette ikke er en vanlig skrekkfilm. I stedet for bare å fokusere på måter å skremme publikum og på å gjøre oppfølgere, er filmen mer som den klassiske skrekkfilmen «Halloween» av John Carpenter. Denne filmen bruker vakre og lange tagninger, samt 360 graders rundskue, som faktisk gjør den enda mer skremmende når kamera går rundt og du ser en av forfølgerne. Kamera går bort igjen og forsvinner fordi det går nærmere hovedfiguren Jay uten at hun vet noe.

Første scene i filmen er gjort på bare én tagning, og er et av de beste kameraarbeidene i nyere skrekkfilmer. Resten av «It Follows» har også en utrolig bra atmosfære, man får en følelse gjennom filmen av at uhyggen alltid er nær. Den følelsen forsterkes av musikken, vakkert gjort av Rich Vreeland, også kjent som «Disasterpeace». Musikken er elektronisk, men det høres ut som noe rett ut av «Twin Peaks», og hovedsangen i filmen mener jeg kommer til å bli minst like kjent som den fra «Halloween».

Mange kommer til å ta filmen som en metafor for kjønnssykdommer, siden deler av historien i filmen handler om det. Men etter å ha sett «It Follows» synes jeg budskapet er mer om døden og den uunngåelige angsten for at tiden renner ut. Dette er en film om tenåringer som blir voksne og må forholde seg til det. Dessverre er ikke filmen helt perfekt. Siste delen blir litt ulogisk, selv om det var det regissøren David Robert Mitchell mente. Her får vi en scene som ser ut som en gammel Scooby-Doo episode, som ikke passer så bra med resten av filmen. På samme måte er avslutningen litt skuffende og for åpen, med lite forklaring om hva skjedde.

Filmen «Cabin in the Woods» viste hva en god film kan gjøre ved å legge en original vri på den gamle historien om en gruppe tenåringer i en hytte. «It Follows» gjør det samme, med temaet om sex i skrekkfilmer. Resultatet er en film som er intens, nervepirrende, nifs, godt spilt av nykommere, og uten klisjeer. «It Follows» kommer sikkert til å bli en klassiker.