Filmanmeldelse: Citizenfour

femFilm: CITIZENFOUR
Regi: Laura Poitras
Skuespillere: Edward Snowden, Glenn Greenwald, Ewen MacAskill
Sjanger: Dokumentar/ spenning
Varighet: 114 min

Skummel konspirasjonsthriller

I juni 2013 fikk verden vite omEdward Joseph Snowden, en IT-tekniker som lekket store mengder dokumenter om USAs overvåkingsprogrammer. Dette førte til store nyheter over hele verden, inkludert nyheten om at den amerikanske regjeringen overvåket Tysklands forbundskansler, Angela Merkel. Snowden måtte få asyl i Russland etter lekkasjen. Nå kommer dokumentaren som viser hele prossessen med lekkasjen på norske kinoer. Det er både vanskelig og skrekkelig å vite at dette er en dokumentar, og ikke en konspirasjonsthriller.

Historien er relativt enkelt. Dokumentaren begynner med at regissøren Poitras forklarer at hun fikk kontakt med en mann som kalte seg «citizenfour», som hadde noe å fortelle om overvåkningsprogrammer, og som deretter ber om at hun tar med journalist Glenn Greenwald fra The Guardian for å møtes i Hong Kong i juni 2013. De reiser også sammen med en annen journalist fra The Guardian, Ewen MacAskill. Dokumentaren handler om møtet som fant sted i løpet av en uke på hotellet The Mira, hva som skjedde da Snowdens identitet ble kjent og hva som skjedde etter lekkasjene.

Selv om det ikke er skuespillere i denne dokumentaren, er de fleste av figurene lite interessante. Det er Snowden som skinner som hovedpersonen i dokumentaren. Det er imponerende å se han reagere på nyhetene om ham selv, og imponerende å se hvor rolig han tar det gjennom uken med journalistene. Greenwald sier i sin bok at han ikke fikk sove så mye i Hong Kong siden han var så spent, men at Snowden kunne sove uten problemer og aldri var sent ute til møter. Det vi ser i hotellrommet er en liten gruppe mennesker som gjør historie, vel vitende om risikoen. Og det er også imponerende, uansett hva du selv mener om Snowden, å se hvor uselvisk han faktisk er. Han vil ikke at andre skal lide for ham.

“I am more willing to risk imprisonment, or any other negative outcome personally, than I am to risk the curtailment of my intellectual freedom and that of those around me, whom I care for equally as I do for myself.”

Dokumentaren er veldig bra laget. Vi får aldri se eller høre regissøren (hun som filmer), men vi føler alltid at vi er på samme hotellrom som dem. Dokumentaren ender med en svært sterk scene; En samtale om et annet overvåkingsprogram fra den amerikanske regjering, og noen av menneskene som er ansvarlige står skrevet på et stykke papir, inkludert «POTUS» (President of the United States).

«Citizenfour» spør «What good is the right to free speech if it’s not protected?». Det er et veldig viktig spørsmål som vi alle må stille oss selv, og alle som bryr seg om personvern bør se denne filmen, fordi det føles som en fiksjonsfilm i stedet for en dokumentar, om et samfunn som stadig blir nærmere det Orwellske samfunnet fra boka «1984». Men, NSA, hvis dere leser dette skal jeg bare si at jeg bifaller ikke denne dokumentaren eller Edward Snowden.