Filmanmeldelse: Fast & Furious 7

Film: Fast & Furious 7
Regi: James Wan
Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson, Tyrese Gibson, Jason Statham, Michelle Rodriguez, Nathalie Emmanuel, Djimon Hounsou
Varighet: 137 min
Terningkast:

fem

«The Fast and the Furious» hadde premiere i 2001, og bilfilmen basert på en artikkel om gatebilløp ble en stor suksess. 14 år senere er Dominic Toretto (Diesel) og resten av gjengen tilbake med «Fast & Furious 7», en bilfilm som er mer «Ocean’s Eleven» enn «Need for Speed» som den første film i sagaen, og filmen har blitt mye bedre på grunn av dette.

Filmen handler om… Vent litt, trenger du egentlig å vite hva en «Fast & Furious»-film handler om? Vil du egentlig se denne filmen fordi den har en bra historie, og ikke fordi den inneholder biler, jenter og Dwayne «The Rock» Johnson mot Jason Statham? Det tror jeg ikke. Men jeg kan si litt om historien uansett. Gjengen står overfor sin største trussel hittil. Deckard Shaw (Statham), broren til skurken fra «Fast & Furious 6» som ble skadet for livet, har en tørst for hevn og vil ikke gi seg før han dreper hvert eneste medlem av Dominic sin gjeng. Nå må Dominic frigjøre hackeren Ramsey (Emmanuel) fra terroristen Jakande (Hounsou), slik at de kan bruke et overvåkningssystem skapt av Ramsey for å finne Shaw før ham finner dem. Kjeder du deg? Det gjør jeg også.

En ting som ikke er kjedelig? Action-sekvensene. Regissøren tar ut bare de mest overdrevne og urealistiske scenene fra tidligere filmer, skrur dem opp til et nytt nivå av overdrivelse, og lager en to timers film med dem. Og resultatet er utrolig underholdende! I stedet for bare én stor, ekstremt lang actionscene som i «Fast & Furious 6», får vi actionscener hvert tjuende minutt, og dette bidrar til å holde publikum engasjert. Spesielt bra er scenene med Hobbs (Johnson) og Shaw (Statham), for å se disse to actionfilm-legendene i nevekamp er minst like kult som forventet, og det skader aldri å vise «The Rock» med maskingevær.

Ulempene med alle actionscenene er at filmen blir for lang. Hele scenen i Abu Dhabi kunne vært kuttet ned og det ville ikke hatt noen betydning, siden det som skjer etterpå er det som er viktig for handlingen. Så mange actionscener gjør at scener som har mer med historien og karakterene å gjøre, ser ganske kjedelige ut. Det er også nødvendig å påpeke filmens digitale effekter. Fordi Paul Walker døde før han kunne fullføre innspillingen, måtte effektteamet sette ham inn digitalt i noen scener. Mange vil nok ikke se forskjellen mellom den ekte og den digitale, men for de som faktisk ser det kan det bli litt distraherende.

Filmen avsluttes med bare to ord, «For Paul», og det kunne ikke vært en mer perfekt avslutning. Hele filmen føles som et avskjedsbrev til Paul Walker, han som var en så stor del av «Fast & Furious»-sagaen. Han påvirket alle som jobbet med disse filmene, og de som har vært fans av alle filmene gjennom årene. På tross av noen kjedelige scener og altfor lang varighet, kommer du nok til å felle et par tårer vel vitende om at selv om sagaen skulle gå videre, så er dette det siste vi får se til en fantastisk rolle og en fantastisk skuespiller.

.