Filmanmeldelse: Chappie

0

Chappie

terningkast4Regi: Neill Blomkamp
Sharlto Copley, Hugh Jackman, Dev Patel, Yo-Landi Visser, Ninja
Sjanger: Action / Sci-Fi
Varighet: 120 min

Husker du den søte roboten fra filmen «Kortslutning»? Eller romvesenetet fra «E.T.»? Ta de to figurene og legg til mye vold, så får du «Chappie». Den sør-afrikanske regissøren Neill Blomkamp er tilbake med en ny film som foregår i Sør-Afrika. Etter stor suksess med sin første film «District 9», og en skuffende «Elysium», kommer nå «Chappie» til å berge troen på regissøren. Så lenge du ikke tenker så mye på handlingen kommer du til å elske filmen «Chappie» og dens hovedfigur.

I en alternativ nær fremtid bruker politiet i Johannesburg roboter til å holde ro og orden, og enn så lenge har det vist seg å være veldig effektivt. Det er forfriskende å få en film som ikke handler om en dystopisk fremtid hvor alle kjemper for å overleve, men snarere om en fremtid hvor kriminaliteten er over. Ansatt ved våpenselskapet som lager robotene, Vincent Moore (Hugh Jackman), vil ha ekte mennesker bak fjernstyrte roboter, mens robotskaperen Deon (Dev Patel) vil ha roboter med kunstig intelligens, men bevissthet. Og da Deon klarer å utvikle Chappie – en speider med kunstig intelligens, blir han kidnappet av småkriminelle som vil bruke Chappie til å stjele penger for dem.

Dessverre er ikke filmen perfekt. Handlingen er enkel og forutsigbar, spesielt når det gjelder Hugh Jackmans rolle som Vincent. Han er filmens dårligste skrevne figur, så full av klisjeer at du kan gjette alt han skal gjøre i resten av filmen i løpet av de første fem minuttene. Han ble skrevet som filmens åpenbare skurk. På den andre siden har vi Sharlto Copley, som gjør en imponerende og uttrykksfull jobb som hovedfiguren Chappie. Han viser hvordan Chappie vokser opp som et nysgjerrig og uskyldig barn til å bli en opprørsk tenåring. Copley beviser at Andy Serkis (Gollum i Ringenes Herre) ikke er den eneste som kan skape en menneskelig figur ved motion capture. Å se Chappie opptre som en «real gangsta» for å imponere sin «mor» Yolandi og sin «far» Ninja, som spilles av de sør-afrikanske artistene fra bandet Die Antwoord, og å høre Chappie endre sin dialekt slik at han høres ut som en gangster mens han sier «Don’t laugh, I’m being cool», er en absolutt fryd.

Alt i alt er «Chappie» en dum, men rørende, film. Blomkamp kastet bort muligheten til å gå dypere inn i problemene med kunstig intelligens og hvordan folk ville reagere. Men han kompenserer for dette med intense, urbane actionscener i slumområdene i Johannesburg, i likhet med i «District 9». Blomkamp viser at han kan lage visuelt imponerende og realistisk utseende filmer. Hvis du likte «RoboCop» eller «Kortslutning» vil du bli underholdt av filmen, og du vil elske figuren Chappie.