Filmanmeldelse: Nightcrawler

K72A3451d.tif

Regi:
Dan Gilroy
Skuespillere: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Bill Paxton, Riz Ahmed
Varighet: 117 min

terningkast5

Louis Bloom (Gyllenhaal) er en hardtarbeidende amerikaner. Mottoet hans er: «Hvis du vil vinne i lotto, må du tjene nok penger til å kjøpe lodd». Som elev lærer han raskt og har store ønsker om en jobb. Samtidig er han villig til å gjøre hva som helst for å oppnå «the American dream». Til og med stjele. Da han blir introdusert til en verden av nyhetsdekning i Los Angeles, vil han gjøre alt for å bli den beste.

Filmen viser en mørk del av journalistverdenen, og hva det vil si å være en frilansjournalist. Det som skjer på natta filmes og selges til avisen, slik at de kan vise bilder på nyhetene av en blodtørstig by. I filmen sier Nina (Russo), nyhetsredaktør ved en TV-kanal, hva som selger på TV: Krim med hvite og rike ofre, så blodige som mulig. Filmen gir en imponerende kritikk av amerikanere og deres nyhetsdekningssystem, som å prioritere krimnyheter og alt som er grafiske nyheter.

Det finnes mange paralleller mellom «Nightcrawler» og filmer som «Taxi Driver». Hovedpersonen, Lou, er en kynisk og ganske antisosial mann. Selv sier han «hva hvis det ikke er det at jeg ikke forstår folk, men heller det at jeg misliker dem?». Her får vi Jake Gyllenhaal på sin beste. Han er skremmende og iskald, og du kan ikke unngå å bli med på den spennende turen. Kameraarbeid hjelper mye for å få frem effekten hos publikum. De fleste detaljer fra ulykkescener er ute av fokus, og i stedet ser vi gjennom Louis sitt kamera, noe som gjør deg sulten på blod, slik som TV-redaktøren Nina og hennes seere.

«Nightcrawler» er nominert
til en Academy Award for beste manus, men det er absurd at Jake Gyllenhaal ikke fikk en nominasjon for beste hovedrolle. Han gjør en veldig skremmende og skummel rolle, selv om du fortsatt ønsker å se ham oppnå det han vil. Selv når han går fra vitne til deltaker.