Filmanmeldelse: What We Do In The Shadows

Skuespillere: Taika Waititi, Jemaine Clement, Rhys Darby, Jonathan Brugh, Cori Gonzalez-Macuer, Stu Rutherford
Kinopremiere: 30.01.2015
Varighet: 86 min
Terningkast:

terningkast5

Anmeldt Av Rafael Motamayor

Annethvert år finner «Den Uhellige Maskerade», den største festen for alle zombier, hekser og vampyrer, sted i New Zealand. «What We Do In The Shadows» viser hva som skjer i månedene før maskeraden. Filmen er laget av et tullete dokumentarcrew, finansiert av fiktive «New Zealand Documentary Board», og vi blir fortalt at crewet hadde med seg krusifikser på settet og ble lovet av hovedpersoner i dokumentar at de ikke ville bli skadet. Hvem er det altså som blir filmet til dokumentaren? Fire vampyrer, som bor sammen i en bolig.

Filmen kombinerer historiens mest kjente vampyrer i sine karakterer. Vi møter Vladislav (Jemaine Clement), en 862 år gammel vampyr som har et utseende slående likt den klassiske Dracula av Bram Stoker. Vladislav vokste opp i Middelalderen og var kjent som «Vlad the Poker» (i stedet for Vlad the Impaler). Viago (Taika Waititi), en 379 år gammel romantisk og følsom vampyr, har hovedrollen i filmen. 183 år gammel Deacon (Jonathan Brugh) er den yngste av de fire romkameratene og gruppens «bad boy», i tillegg til at han var en nazi før han flyktet til New Zealand. Den siste vampyren er 8000 år gamle Petyr (Ben Fransham), som er ganske stille og ser nøyaktig ut som den første film-vampyren vi kjenner: Nosferatu.

Romkameratene må overleve problemene i det 21. århundre. Alt fra å ta oppvasken, til ventingen på å bli invitert inn i en nattklubb (for å finne ofrene for sine daglige dose av menneskeblod). Husk, vampyrer kan ikke gå inn i et sted uten invitasjon. Men da de få en ny kompis forandrer alt seg. Dette inkluderer mange «Twilight»-sammenligninger, diskusjoner med varulver og en av de beste birolle-karakter på lang tid; «Stu the IT guy», som vil lære vampyrer om det moderne livet.

Halvveis blir filmen litt kjedelig. Men heldigvis kommer latteren tilbake raskt nok. Spesielt da «Den Uhellige Maskerade» finner sted. Før jeg så filmen trodde jeg at vitsene ville bli slitsomme etter en stund, men etter å ha sett den er jeg sulten på mer fra disse vampyrene og deres hverdag. I disse tider hvor vampyrfilmer og «found footage» filmer blir overdrevet, er «What We Do In The Shadows» en film med nytt, friskt perspektiv, som kombinerer sjanger med morsomme resultater. Her finner du parodier av «Twilight» og «The Lost Boys», samt til og med en spøk om hvorfor vampyrer liker blod av jomfruer.

«What We Do In The Shadows» gjør det samme for vampyrer som «Shaun of the Dead» gjorde for zombier. Filmen starter som en serie av skisser, men blir en av de morsomste sjangerfilmene siden «Cornetto Trilogy».