Teateranmeldelse: La den rette komme inn

0

Stig_H_Dirdal_denRette_-83535

Regissør :
Morten Joachim

Medvirkende:
Kristian Berg Jåtten, Ingrid Rusten, Even Stormoen, Mette Arnstad, Stian Isaksen, Knut Erik Engemoen, Svein Solenes, Anders Dale, Jonathan Espolin-Johnson og Roar Kjølv Jenssen

– «La den rette komme inn» er basert på John Ajvide Lindqvists sensasjonelle debutroman og Tomas Alfredson kritikerroste film om mobbeofferet Oskar som bor i Blackeberg, en av Stockholms mange drabantbyer. Blackeberg  er kjemisk fri for mysterier, drabantbyen er fylt med mennesker som lever sine liv, skriver Rogaland Teater på sin hjemmeside.

Vi er noen tiår tilbake i tid under denne forestillingen. Noe som får frem flere humoristiske punkter i forestillingen. Klær, hårfrisyrer, til og med kontakten mellom karakterene tar oss med tilbake til en tid vi i dag bare har minner fra. At handlingen ikke foregår i vår tid gir forestillingen mer troverdighet. Flere drap som hendte for et par tiår siden ble aldri oppklart. Får vi mer oppklaring etter å ha sett «La den rette komme inn»? Vampyrer er jo høyst aktuelle for tiden, så sånn er stykket satt opp på rett tidspunkt. En enkel, ikke altfor klissete, men fremdeles blodig «Twilight»-lignende historie. Forestillingen har tatt tak i det groteske i historien. Her ser vi nakker som knekker, blod som renner og menn som henger. Både motbydelig og fascinerende på en gang.

Lindqvists bok har blitt filmatisert både på svensk og engelsk, men etter lørdagens premiere fikk vi bekreftet at «La den rette komme inn» fungerer like bra på scenen som på skjermen. Spesialeffekter fungerer utmerket godt på film, men man skal ikke kimse av spesialeffekter på teater heller. Bloddrikkende vesener kan både fly gjennom lufta og gå på veggene. Spesialeffektene gir forestillingen et ekstra løft. Det er både imponerende og underholdene. Denne opplevelsen får man ikke oppleve så mange andre steder enn på teateret.

Scenografien fortjener også å bli nevnt. Scenen er gjort om til en endeløs gate med hus på begge sider. Husene rommer både hjem, treningssenter, svømmehall og butikk. Det er bare å dytte på veggene, og nye rom åpenbarer seg. Første akt starter med en tom, mørk gate med tung snø som faller fra himmelen. Det gir en fredfull følelse. Andre akt starter med samme bilde, sett bort fra at snøen er byttet ut med menneskelignende dukker hengende fra taket. Den fredfulle følelsen er overhodet ikke tilstede lenger.

Teaterkritiker Mona Levin gikk tidligere i år ut med at nordmenn blir tvunget til å gi stående applaus, til tross for at de ikke synes forestillingen var så bra at den fortjente det. Vi blir ikke sittende når resten av salen reiser seg. Skuespillerne og de andre medvirkende på «La den rette komme inn» fikk stående applaus tredje gang de entret scenen for å motta applaus. Er forestillingen så bra at den fortjener stående applaus, så reis dere raskt etter forestillingen er slutt. Å bli tvunget til å måtte reise seg for å gi applaus så lenge etter forestillingens slutt er ikke annet enn et irritasjonsmoment, og gir faktisk en dårlig avslutning inne på teateret. Reis dere under «første» applaus, eller bli sittende frem til dere har planer om å gå. Forestillingen var over gjennomsnittlig bra, men hadde ikke den x-faktoren jeg synes det er verdt å gi stående applaus for. Dermed var jeg med på å gi en «falsk» tilbakemelding til regissør, skuespillere og andre medvirkende til forestillingen denne kvelden. Heldigvis har teatermennesker måtte leve med dette over lengre tid, og kan forhåpentligvis se når er stående applaus blir gitt med hjertet eller ikke. Det er ubehagelig å bli tvunget til stående applaus når jeg synes forestillingen manglet det lille ekstra. Hadde jeg ikke vært så høflig, hadde jeg blitt sittende. Synd at en liten ting som dette skal ødelegge så mye for en ellers behagelig teateropplevelse.

En intens og underholdene forestilling med blodig alvor.

Terningkast fire. terningkast4

Stykket spilles i tidsperioden 24. januar til 21. mars 2015, på hovedscenen på Rogaland Teater.