Filmanmeldelse: American Sniper

Kinopremiere: 23.01.2015
Varighet: 132 min
Terningkast:

terningkast4

Anmeldt av Thomas Vincent Borgersen

«American Sniper» er basert på en biografi
skrevet av den avdøde US Navy SEAL soldaten, Chris Kyle. Han vokste opp i et hjem med enkle verdier, noe er godt og noe er ondt, og man skal alltid kjempe for det gode. I 30-årene bestemmer Chris seg for at han vil følge opp verdiene han vokste opp med og rekrutterer seg til US Navy SEALS. Etter å ha funnet seg en kone kommer meldingen om hans første tur til Irak. Med flere drap på samvittigheten enn noen amerikansk soldat før ham viser han og riflen hans til å være en god resurs for den amerikanske hæren. En like stor resurs er han ikke som far og ektemann når krigens grusomheter herjer med psyken.

Med seks Oscar-nominasjoner, inkludert kategoriene «Beste film» og «beste mannlige hovedrolle» er forventningene høye. Dessverre er «American Sniper» som mange andre amerikanske krigsfilmer en kontroversielt ensidig fortelling, hvor amerikanerne er helter og fienden skyteskiver. Vi følger Chris Kyle (Bradley Cooper) tett gjennom krigen i Irak. Gjennom kikkertsiktet blir vi vitne til drap av både kvinner og barn, uten å vite noe mer om dem at de antakeligvis er født i Irak. Chris er en enkel mann fra Texas med et stort driv til å drepe så mange «fiender av USA» som overhodet mulig, uten særlig innsikt i konfliktens grunnlag.

Eastwood gjør ingen forsøk på å innvie publikum i krigens politikk, noe som i bunn og grunn speiler hovedpersonen på en fin måte. Tendenser til medfølelse for fienden og psykiske problemer sivilt gjør Chris til den mest dynamiske karakteren i filmen. Publikum får begrenset innsikt i hva som skjer inne i hodet på Chris, både mens han ligger og finjustere siktet for å ta livet av nok en Iraker, eller er distansert hjemme mens han er sammen med kone og barn. Psyken til en soldat i og etter strid er et interessant tema, ikke minst i denne filmen. Om Eastwood og manusskribenten hadde gravd litt dypere i dette temaet kunne det blitt en fin avlastning fra noen av de ekstremt lange og monotone actionscenene, og ikke minst skapt mer engasjement og medfølelse blant publikum.

Filmen er laget uten spesielt stor bruk av spesialeffekter eller kunstneriske kameravinkler, noe som gir en relativt naken fortelling. Selv om det setter handlingen i fokus kan det etter hvert bli litt traust med det samme miljøet som er filmet og redigert på samme måte gjennom hele filmen. Mangelen på utforsking av karakterer og variasjonen på bilder gjør at den ellers engasjerende historien til tider kan oppfattes som uinteressant og kjedelig. Det er den solide hovedrollen av Bradley Cooper som delvis klarer å opprettholde publikums interesse gjennom en 132 minutter lang film.