Filmanmeldelse: Whiplash

film

Film: Whiplash
Regi: Damien Chazelle
Miles Teller, J.K. Simmons, Melissa Benoist
Terningkast:

terning

Whiplash er 107 minutter med adrenalinrush. Filmen begynner faktisk med en svart skjerm og en trommevirvel, og den trenger ikke mer. Whiplash handler om Andrew Neiman (Miles Teller), en 19 år gammel trommestudent på musikkonservatoriet Shaffer, det beste konservatoriet i New York (fiktive Julliard).  Han vil bli den beste trommespilleren, men først må han overleve undervisningen til den beryktede Terrence Fletcher (J.K. Simmons); skolens beste lærer, og dirigent for hans viktige jazzband.

Handlingen i Whiplash er enkel, men det er skuespillerne som gjør filmen så engasjerende.  Miles Teller gjør en imponerende jobb som den unge studenten Andrew, som ønsker å være best. Hans skuespill er troverdig, og sympatisk. Men det er J. K. Simmons som stjeler showet. Simmons er utrolig bra som perfeksjonist-læreren Fletcher, som gjør alt for å få det beste fra sine elever. Han tyr til sadistiske metoder som ender i blodbad. Innen noen få minutter kan han se ut som det verste monsteret og deretter som en virkelig vennlig lærer. Fletcher tror på sine metoder. Det er ingen overraskelse at J.K. Simmons vant en Golden Globe i år, og han fortjener virkelig en Academy Award i februar.

Musikken har den andre hovedrollen. Akkurat som vi begynte filmen med musikk, så har musikken en konstant tilstedeværelse gjennom resten av filmen. Studentene praktiserer noen svært vanskelige sanger og det er de sangene og trommesoloene som gjør at filmen føles så intens og spennende. Kameraarbeid og redigering gjør også Whiplash til en nervepirrende opplevelse.

Whiplash stiller spørsmålet; hvor mye må man lide for sin kunst? Fletcher har hele sitt liv søkt etter den neste store musikeren. Hans studenter er de beste, selv om de har blødd for det. Filmen har blitt referert til som «Full Metal Jacket på Juilliard», og det er helt riktig. Akkurat som tittelen antyder – Whiplash gir ikke slipp på tempoet, og den siste scenen er mer intens enn de fleste actionfilmer fra 2014.

Anmeldt Av Rafael Motamayor