Jubler for studentombud

0

StOr-leder Amund Thomassen føler seg trygg på at styret i UiS oppretter et studentombud fra januar 2015.

 

Amund Thomassen_ISBergerGLAD: StOr-leder Amund Thomassen jubler for at UiS endelig får studentombud.


Av: Elin Bardal (tekst) og Ingvild Siglen Berger (foto)

Onsdag 26. november skal styret ved UiS vedta hvordan den statlige bevilgningen for 2015 skal fordeles på de ulike instituttene. I sakspapirene som ble offentliggjort før møtet foreslår universitetsdirektør John B. Møst å opprette et studentombud i en 50 prosent stilling fra 1. januar 2015. Til dette bevilges det 300.000 kroner.

– Dette blir StOrs største seier, sier Amund Thomassen, leder i Studentorganisasjonen StOr.

Organisasjonen har jobbet med å få på plass et studentombud i nesten tre år.

– I min tid som StOr-leder har det vært en hovedprioritering å sikre studentombud til Universitetet i Stavanger, forteller Thomassen.


Enorm støtte for studentene

StOr-lederen mener et studentombud vil gjøre en enorm forskjell for studentene.

– Vi har sett fra Oslo og andre byer som har fått studentombud at dette har stor verdi når det gjelder å trygge studiesituasjonen for studentene. Mange UiS-studenter opplever at det er vanskelig å navigere seg fram i systemet, og at man får forskjellige beskjeder. Som student må du forholde deg til et mylder av regelverk, og et studentombud vil være en enorm støtte for studenter som ikke finner frem når det gjelder klagesaker, sier StOr-lederen.

Thomassen viser til Oslo, hvor man har gode erfaringer med studentombud. Han tror at også Stavangers studentombud har kommet for å bli, og at det etter hvert vil bli en hundre prosent stilling.


God ordning

Utdanningsdirektør ved UiS, Kristofer Rossmann Henrichsen, mener det bør ansettes en jurist i stillingen.

– Det er et utkast til mandat i utredningene, og det vil være kjapt å få dette på plass hvis styret går inn for studentombudet, sier Rossmann Henrichsen.

Han har i løpet av behandlingstiden kommet fram til at dette er en god ordning for studentene og universitetet.

– Så jeg blir glad om vi kan få til dette. Vi ønsker å ha åpne kanaler til studentene, og dette blir en ny og god kanal hvor studentene kan komme til orde når det gjelder klager, avvik og daglig ve og vel, sier Henrichsen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here