Blodig Alvor

0

blodig alvor

Anmeldt av Mia Langås Flåta
Foto: www.rogaland-teater.no

Dramatiker: Yasmina Reza
Oversatt av: Christine Amadou
Regissør: Audny Chris Holsen
Scenograf og kostymedesigner: Olav Myrtvedt
Koreograf: Sigrid Edvardsson
Lysdesigner: Haakon Espeland
Dramaturg: Carl Jørn Johansen
Maskør: Jill Tonje Holter
Medvirkende:
Even Stormoen
Mareike Wang
Øystein Martinsen
Marianne Holter 


Lukten av rødvin og latterfulle samtaler satt en behagelig stemning i salen før stykket startet. Skuespillerne entret scenen med elegante bevegelser til fransk musikk.

De to ekteparene Reille og Houllié møtes hjemme hos Houllié. Alain og Anette Reilles sønn, Ferdinand har slått det andre parets sønn, Bruno i ansiktet med en pinne. Dette resulterte i at to tenner falt ut. Parene er samlet for å diskutere situasjonen. Barna burde vel be hverandre om unnskyldning?

Scenen er dekket av overdrevne store, tykke bøker om kunst. Tulipaner og lakenkledde vegger, spiller også en vesentlig rolle utover i stykket.

I starten er det en anspent stemning mellom parene, men de prøver å gjøre det beste ut av situasjonen. Reilles inviteres både på kaffe, kake og rom. Etter hvert som ekteparene blir varme i trøya kommer det både historier og påstander som fører til irritasjoner. De fire voksnes yrker blir satt opp mot hverandre. En er kapitalforvalter, mens en annen selger husholdningsartikler. Det blir en kamp om å være høyest på rangstigen. Og det blir bare verre og verre. Alt blir en konkurranse.

En tilsynelatende uskyldig historie om en irriterende hamster som blir etterlatt i rennesteinen, utvikler seg til en brutal drapshistorie.

Alain Reilles setter jobben og telefonen foran alt. Dette skaper frustrasjon for alle rundt, og det blir han konfrontert med. I et øyeblikk er det parene som holder med hverandre, men i neste bytter det mellom par og kjønn. Forestillingen får oss til å tenke. Er det barn eller voksne som har de verste kranglene? Er det barna som har skylda for all elendigheten i hjemmet?

En farse med flott dramaturgisk oppbygning, akkurat slik en farse skal ha.
Spyscener, telefonsamtaler og zombaøvelser kan få alle til å trekke på smilebåndene, men forestillingen vil nok treffe best de som selv er foreldre.

Forestillingen spilles fra 1. november til 20. desember på Rogaland Teater.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.