Slik får du lettere sove

0

Av: Sverre P. Jonassen og Henrik Høyland.

 

sverreoghenrik

Søvn påvirker uendelig mange kognitive prosesser. For deg som student kan hukommelse, kreativitet og problemløsning trekkes fram som noen av de aller viktigste. Med eksamener, innleveringer og presentasjoner hengende over hodet derimot, er det ikke alltid like lett å falle i søvn. Med følgende tips håper vi å gjøre det litt enklere.

Se på soverommet som et hellig tempel og tilbe søvn som din gud. Før du kommer til paradis må du likevel overgi deg selv til the dark side. Lys reduserer nemlig produksjonen av søvnhormonet melatonin, og har i tillegg en oppkvikkende effekt. Gjør det så mørkt som overhodet mulig. Bruk av ting som mobil, TV og laptop øker hjerneaktiviteten, som også gjør det vanskeligere å få sove. Betrakt dem derfor som djevelens redskaper for å forhindre din frelse. Få disse onde åndene ut av ditt hellige tempel!

Stå opp og legg deg på faste tidspunkt. For studenter kan dette være utfordrende, særlig når eksamen og innleveringsfrister nærmer seg. Likevel bør du gjøre ditt ytterste for å innarbeide gode søvnrutiner. Selv om du sovner langt på natt er det viktig at kommer deg ut av senga til planlagt tid neste morgen. Det tar gjerne en stund, men etter hvert vil kroppen tilpasse seg og du vil få en mer forutsigbar døgnrytme.

Alle barna fikk sove, utenom Jasmin for hun drakk for mye koffein. Drikker du kaffe eller te før du legger deg? Du kunne likegodt kastet en bøtte med syre i ansiktet på Jon Blund! Koffein stimulerer nemlig produksjonen av stresshormonet kortisol, som forteller kroppen at den må være oppmerksom og på vakt. Unngå derfor å innta koffein for sent på dagen. Det samme gjelder sukker, alkohol og heroin.

En av feilene mange gjør er å ta stress og bekymringer med seg i senga. Det eneste som er tillatt i sengen din, i tillegg til deg selv, er bøker og eventuelt babes (eventuelt hunks red.anm). Les noe lett og underholdende, og for guds skyld hold deg unna pensum! I denne sammenheng er huskeregelen «Ex.phil er teit, xxx.phil er greit» svært nyttig. Har du mye du skulle ha gjort? Lag en konkret plan for neste dag. På denne måten slipper du å tenke på det før den tid kommer, og du setter et punktum for dagen.

Innenfor meditasjon praktiseres det en spesiell pusteteknikk for å oppnå fullstendig avslapping. Denne har også vist seg å fungere for folk som sliter med å få sove. Pust dypt inn gjennom nesen mens du sørger for at magen, ikke brystet, hever seg. På utpust skal du slippe luften kontrollert ut gjennom leppene mens du nynner rolig for deg selv. Gjenta øvelsen seks ganger. Nøkkelordene her er harmoni og avspenning. Ender du opp med en slags hyperventilert nynning av Skrillex-låter gjør du altså noe alvorlig feil.

Glem alle tidligere utgaver av Studentrådet. Glem alt snakket om atomkriser, sparetips, CV-guider og bussmanérer. Det viktigste rådet vi kan gi deg er å sove nok! Ingenting er viktigere. Ikke engang babes! Sov godt og drøm søtt.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here