Første mann til mølla

0

Av: Anders RageAndersRage

Nå som «Steam» og «Humble Bundle» fortsetter å fronte nye og billige måter for PC-gaming å få utviklet spillprosjekter, så er indiespillene større enn noen gang. Men utviklerne trenger fremdeles økonomisk støtte, og både «Kickstarter» og såkalte «early access»-spill har den siste tiden blitt veldig populære. Disse er nå de mest populære måtene å få et spill gjennom utviklingsfasen, men «early access» ødelegger PC-gaming, og er et dårlig alternativ til vanlige lanseringer.

Det som kalles «crowdfunding» er en av de eneste måtene man kan hjelpe indie-utviklere til å produsere noen potensielt gode og interessante spill. Sannsynligheten at en stor utgiver ville ha tatt sjansen på å investere tid og kapital på et lite spillstudio med kun et knippe ansatte, er astronomisk liten. Å la publikum finansiere prosjekter er en grei måte for disse utviklerne til å tjene nok penger til å drive med utviklingen av spillet på fulltid.

Å lansere en spillbar, men uferdig versjon av spillet; også kalt «early access» i stedet for det mer anvendelige navnet «katastrofal drittversjon», er en sleip måte å få finansiert et spill på. Hvis et spill trenger et innskudd med penger for å få i gang en eller annen prosess, så gir utviklerne spillerne her tilgang til spillet i en tidlig «build», altså en tidlig versjon av spillet. Selv om det er tilsynelatende bedre å gi noe tilbake til fans og backere, så senker denne framgangsmåten både kvaliteten og integriteten til PC-gaming som sjanger.

«Kickstarter» har ofte hatt suksess, men det virker det som «early access»-spill er den nye trenden for indieutviklere. Man får jo i realiteten en middelmådig versjon av et spill som. Zombiespill som «DayZ», «Dead State» og «Plague Inc.» er kanskje de spillene som har blitt mest kjent for denne typen lanseringsmetode. Disse spillene er fulle av bugs, har elendig animasjon og gameplayet fungerer like godt som Indias romprogram. Å lansere spill som fortsatt er i Alfa-stadiet holder rett og slett ikke mål, og at utviklerne har baller nok til å ta full pris for noe så renspikka dritt er ingenting annet enn fornærmende.