Going Indie

0

Av: Anders Rage

AndersRageNår vi nå skriver 2014, ser vi fram mot et nytt år med nye muligheter og nye spillopplevelser. I kjølvannet av starten på den nye konsollgenerasjonen, har jeg tenkt mye på alle de forskjellige spillene jeg har spilt i livet. Det jeg kom fram til var at flere indie-spill hadde gjort et stort inntrykk på meg. Spill som Braid, Fez, Bastion og Limbo er eksempler på indie-spill som har gitt meg en minneverdig spillopplevelse. Det virker som indie er det nye store, men det har ikke alltid vært slik.

Indie står for «independent» og omtaler som oftest spill som er laget av små studioer, som i tillegg gir ut spillet selv. Det finnes ingen absolutt definisjon på hva som gjør et spill indie eller ikke, men kriteriene nevnt over er som regel den definisjonen som blir brukt oftest. Da jeg vokste opp, var det ingen som snakket om «indie»-spill. Å spille det nyeste AAA-spillet var det som var populært og derfor normen.

Det var ikke før Minecraft ble en kjempesuksess at folk virkelig fikk øynene opp for indie-spill. Det var så klart spill som var populære før Minecraft, men jeg vil påstå at det var først etter at Mojang tjente enorme penger på spillet at «alle» forstod potensialet til disse spillene. Da den digitale spillbutikken Steam ble lansert, fantes det plutselig en plattform hvor uavhengige utviklere kunne markere seg i spillverden. Sammen med utgivelser gjennom såkalte Humble Bundles (betalingskonsept hvor man betaler hva man vil for en rekke spill) ble indie det nye store.

Å lage et indie-spill fungerer ofte som en døråpner for nye, lovende spillstudioer som ikke har kapital eller arbeidskraft til å utvikle ett stort prosjekt, plattformer som Steam og Xbox Live Arcade skaper. Nå som Sony har lovet økt støtte for indie-utviklere på PS4, ser framtiden lys ut for indie-utviklerne. 2013 var et fantastisk år for indie-spill, med flere suksessfulle utgivelser som både fenget oppmerksomheten til publikum og kritikerne. Det ser ut som 2014 ikke blir noe dårligere, med flere spennende prosjekter

Indie har de siste årene hatt en enorm eksponentiell vekst i spillmarkedet. Det er en ny bevegelse som verdsetter unike opplevelser og kreativitet på en måte det virker som de store selskapene har glemt. Indie-spill blir ofte kritisert for å fokusere for mye på å være rare og «artsy», noe jeg mener er en grov generalisering. Fantastiske spill som Braid, Limbo, Journey, Fez og World of Goo viser oss at spill kan virkelig være unike, vellagde og samtidig klare å krystallisere de faktorene som utgjør et sant mesterverk.