Virtual Insanity

0

Av: Anders RageAndersRage

Det har vært mye snakk om virtual reality den siste tiden. Selv om det tidligere har blitt produsert en rekke produkter som skulle gi en skikkelig følelse av virtuell virkelighet, har ikke teknologien vært god nok. Virtual reality har blitt litt glemt, og opp igjennom årene har det ofte blitt spådd at banebrytende virtual reality var like rundt hjørnet. All snakket om virtual reality er veldig aktuelt i disse dager, og særlig VR-brillene Oculus Rift har fått mye medieomtale. Hvis kaller deg gamer så bør du i det minste ha hørt navnet, såfremt at du ikke har bodd under en stein det siste året.

Så hva er egentlig virtual reality? Vel, teknisk sett er det en type datateknologi som lar deg påvirke og bli påvirket av et dataskapt miljø som skal etterlikne en virkelighet. Det er altså å kunne interagere med noe som ikke er fysisk til stede, men som eksisterer på et digitalt plan. Virtual reality er et omfattende begrep som streifer innom mange områder, som for eksempel utdanning, medisin, helse, og trafikksikkerhet. VR har derimot også hatt en plass i spillhistorien, med ulike prosjekter som for det meste kan sies å være glemte fiaskoer.

Gimmick-kongene i Nintendo har så klart vært innom virtual reality-konseptet, noe som resulterte i tidenes mest elendige spillkonsoll: «Virtual Boy». På midten av 90-tallet var konsollkrigen mellom Sega og Nintendo fremdeles like aktuell. Det gikk mot slutten av 16-bit-eraen, og ingen visste helt hva de neste årene ville bringe. Det virket som virtuell virkelighet var fremtiden for spillindustrien. Det var frem til Virtual Boy ble utgitt i 1995. Konsollen var en total fiasko som var elendig å spille, hadde et forferdelig design og all grafikk var kun i rødt. Dessuten var den umulig å spille på uten å utvikle kroniske nakke og- øyeskader.

Oculus Rift er et prosjekt som ble laget av firmaet Oculus VR i 2012. Konseptet ble lagt ut på folkefinansierings-nettsiden Kickstarter, og fikk enorm respons. Oculus Rift tjente inn over ti millioner dollar på Kickstarter. Oculus Rift-brillene er formet som et par futuristiske slalåmbriller, der hvert øye har sin egen private lille tv-skjerm. Disse to skjermene danner et enkelt bilde, som er syv tommer stort, med støtte for inntil 1280×800 piksler. Brillene har avanserte sensorer som lar synsfeltet følge hodebevegelsene, og er uhyre fintfølende. Foreløpig er det kun mulig å kjøpe et såkalt «development kit», og det heller er ikke fastslått en dato på en kommersiell lansering av brillene.

Valve har nå begynt å snuse på Oculus Rift-prosjektet og har blant annet fått den kjente programmøren Michael Abrash involvert i prosjektet. Abrash har en lang merittliste, og var blant annet med på å utvikle Quake for id Software på 90-tallet. Oculus Rift-prosjektet har flere kjente navn hos sine støttespillere, og Oculus VR har i tillegg ansatt den legendariske spillutvikleren John Carmack (Wolfenstein, Doom) som teknologisjef.

Oculus Rift er et utrolig fascinerende produkt, og det skal bli veldig interessant å se hvilke mulige omveltinger det kan forårsake i spillindustrien. Teknologien virker veldig lovende og med mange talentfulle folk ombord virker det som Oculus VR kan lage et produkt som får både hardcore og casual gamere til åpne lommeboken ved lansering. Vi venter i spenning.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.