Problemet med norsk film

0

Av: Morten Johnsen SolbergMorten

“Aksel Hennie. Seriøst. Aksel. Gå vekk.”

Hollywood har ridd  på filmbølgen siden begynnelsen av det tjuende århundre. De fleste europeiske land har også etablert seg som selvstendige filmproduksjonsenheter med sin egen identitet. Hvorfor da ikke Norge? Jeg har lenge fundert på om dette har noe med kulturarven vår å gjøre, da Norge ikke akkurat har en rik og mangfoldig historie å bygge sine filmer på. Det er nok lang mer spennende å se en film om Napoleons erobringer, enn å beskue en gruppe late norske bønder som heller foretrakk komforten av sin egen stue enn å slåss for sitt land.

Men allikevel føler jeg at det er muligheter for gode historier og et defibrillator støt i en filmindustri som ligger på dødsleie. Jeg har derfor kommet opp med tre punkter som jeg synes er dølsk med norsk film.

1: Identitet. Vi må slutte å emulere store Hollywood-produksjoner når vi produserer våre såkalte «blockbustere». Faktisk så synes jeg at de to norske regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg er noe av det verste som kan skje med norsk film akkurat nå. Både Max Manus og Kon-Tiki kan sammenlignes med en middelmådig Hollywoodfilm på sitt beste. Slutt med etterligningene, vi får det ikke til. Lag noe originalt!

2: Lokasjon. Dette punktet har mye til felles med identitet. Norge har fjell og skog. Vi prøver så hardt å få Norge til å virke kult og «gangsta», men Torgallmenningen i Bergen er ikke gatene i Compton. La oss heller utnytte den infrastrukturen vi har. New Zealand gjorde dette på ypperlig vis med «Ringnes Herre» og den pågående «Hobbit»-trilogien. Likedan burde Norge fokusert mer på vikingtid, troll og norrøn mytologi, fordi når jeg ser Trond Espen Seim løpe gjennom gatene i Bergen som om det var NCIS, så må jeg bare le.

3: Aksel Hennie. Seriøst. Aksel. Gå vekk. Skal det nå være slik at vi bare har én skuespiller i Norge, og ikke engang en spesielt god en? Vi skulle trodd at filmindustrien i Norge var drevet av en slags organisert gruppe med kjeltringer fra østkanten som synes Aksel Hennie er kul. Det hjelper heller ikke på film-fasaden til landet at han også ser ut som en ubarbert hobbit. Jeg kjenner en jente som en gang ytret disse utrolige ordene: «Å, Aksel Hennie. Han e så flink og driiitkjekk!» Åjåjåj, jeg gir opp.

Nå som pompel og pilt (Rønning og Sandberg) har plukket opp tømmene til den nye «Pirates of the Caribbean»-filmen, og Aksel Hennie har sklidd det skalla hodet sitt inn i tollen på flyplassen i Budapest for å spille inn en ny «Hercules»-film, så er det en bedre sjanse for at vi kan få noe verdig ut av film-Norge. Men ikke hold pusten.