Inn i mørket for å finne lyset

4

 

Teaterkonsert Beethoven

Av: Ørjan Brendløkken (tekst)

Det er sjelden jeg får gåsehud av et teaterstykke. Men så er heller ikke Teaterkonsert Beethoven det jeg vil kalle et ordinært teaterstykke. Regissør Nikolaj Cederholm har uttrykt at han ønsker å gi publikum et ”sansebombardement”. Noe jeg absolutt selv fikk oppleve da jeg var på premieren av forestillingen.

Det spilles på alle strenger for å gi publikum et sansesjokk. Lyd, stillhet, lys og mørke drar deg med inn i en berg-og-dalbane. Du vil oppleve reell medlidenhet med de vonde skjebnene som rammer stykkets fire helter. Og du vil oppleve reell glede over lyset og forløsningen de til sist finner.

Vi får stifte bekjentskap med Ludwig van Beethoven, Charles Darwin, Nelson Mandela og William Turner. Alle fire kjempet i sin tid hardt, enten for kunsten eller hva de mente var rett. Alle fire opplevde i sin tid hvordan den eller det de elsket aller høyest ble revet bort. Mandela havner i fengsel, Turner blir blind, Beethoven blir gradvis døv og mister dessuten sin store kjærlighet Josephine, og Darwin mister sin datter Annie.

Mesterstykket arrangørene har gjort med musikken, beviser i alle fall at Beethovens melodier er tidløse.

Musikken til Beethoven er som tidligere nevnt det bindende leddet gjennom hele stykket. For den observante lytter finnes melodiene hans, enten lett gjenkjennelig eller gjemt i bakgrunnen, i alle sangene vi får høre. For den som fra før av ikke er kjent med Beethovens musikk, kunne disse melodiene like gjerne vært skrevet i dag.

Mesterstykket arrangørene har gjort med musikken, beviser i alle fall at Beethovens melodier er tidløse. Sangene er inspirert av moderne sjangre, alt fra country-balladen til metal-grinderen med overvrengt gitar er tatt med i stykket.

Madeleine Haaland spiller Darwins datter Annie, og sjarmerer publikum fra første tone med en klar og selvsikker stemme.

Skuespillerne gjør en helt glimrende jobb med å bringe karakterene til live. Brilliante sangprestasjoner kommer som perler på en snor, og det finnes ikke et eneste hvileskjær der en gir seg selv tid til å kaste blikk på klokka. Jeg vil trekke fram prestasjonen til unge Madeleine Haaland spesielt. Hun spiller Darwins datter Annie, og sjarmerer publikum fra første tone med en klar og selvsikker stemme.

Teaterkonsert Beethoven

 

Samtidig gjør Bjørn Fjæstad en glimrende prestasjon som Beethoven, og Mareike Wang i motstykket Josephine som gradvis blir gal. Jeg synes også Sigurd Seles tolkning av William Turner er fantastisk god. Han har en råhet i stemmen som tar tak i deg som publikummer, vrir deg rundt fra innsiden og lar deg sitte igjen med en direkte ubehagelig magefølelse. Men, det resterende karaktergalleriet havner dessverre litt i bakgrunnen av disse.

De fleste teaterstykker lider av enkelte barnesykdommer under premiereframførelsen. Små detaljer som ikke fungerer hundre prosent, tekniske problemer eller liknende. Dette fantes det slett ikke spor av i Teaterkonsert Beethoven. Et så dyktig samspill mellom skuespillere, musikere og teknikk er sjeldent å se. Og det er mye teknisk som skal på plass i denne forestillingen. Så bravo!

Selv om de fire heltene levde langt ifra samtidig, er det lett å se paralleller mellom deres liv.

Til deg som vil se forestillingen, har jeg følgende råd å gi: Legg igjen vettet utenfor teatersalen. Forvent ingen klar handling i Teaterkonsert Beethoven, ei heller en dypere mening som behøver fortolkning. Forvent derimot et knippe scener, løst bundet sammen av Beethovens musikk. Samtidig er det en rød tråd i temaet tapt kjærlighet, urettferdig lidelse og hvordan en takler dette.

Selv om de fire heltene levde langt ifra samtidig, er det lett å se paralleller mellom deres liv. De møtes i stykket, de snakker sammen, de synger sammen, og deres skjebne er knyttet sammen i reisen fra lyset inn i mørket.

Skal du se ett teaterstykke denne høsten, anbefaler jeg på det høyeste at du går og ser Teaterkonsert Beethoven. Du vil ikke bli skuffet!

4 KOMMENTARER

Comments are closed.