Serviceforum med stjernene

0

Med flere kjente ansikter hadde leder Herman Nordby en fornøyelig oppgave med å invitere til årets Serviceforum i går. Han presiserte viktigheten av forumet for hotellstudentene.

MAAEMO OG SERVICEFREMTIDEN: Restaurantsjef Jon Frede Engdal (t.v.) og Serviceforum-leder Herman Nordby under gårsdagens arrangement.

Av: Lars André Dahl (tekst & foto)

– Det er flere ting som er veldig viktig for oss med Serviceforum. Men den grunnleggende tanken om at vi ønsker å vise oss frem for bransjen, ligger i bunn. Og for å vise at vi er en stor gjeng ihuga studenter som har lyst til å stå på, åpner leder for Serviceforum, Herman Nordby.

 

En ny generasjon forbrukere

Han og resten av styret i forumet inviterte torsdag 14. mars inn til foredrag og prisutdelinger ved Norsk Hotellhøgskole på campus. Blant foredragsholderne var NRK-ansikt, programleder og stuntreporter Alex Rosén som kom sammen med Rune «Super’n» Olsgaard, medeier i restauranten Maaemo Jon Frede Engdal, samt direktør for Icelandic Tourist Board Ólöf Ýrr Atladóttir. Senere på kvelden, avholdes en bankett som avslutning.

– Ja, vi skal ha en stor bankett ikveld, det er viktig å få vise frem alle de gode kokkene vi har her også. Så der blir det prisutdelinger, hvor den viktigste prisen for hotellutøvere deles ut, NHS sin hederspris, i tillegg til at det deles ut en pris for årets masteroppgave, sier Nordby.

På formiddagen fikk også Engdal beskjeden om at restauranten hans Maaemo, fikk beholde sine to Michelinstjerner. Nordby er ikke videre overrasket over at Maaemo fikk beholde stjernene.

– Jeg vet at Mikael er en fantastisk dyktig kokk og Pontius (Dahlstrøm, journ. anm.) er en fantastisk dyktig sommelier. Så jeg er ikke overrasket over at de får to stjerner. Det at de klarer å drive det som de gjør, er jo grenseløst i seg selv, sier han, med direkte hentydninger til forumets tittel «Grenseløst – menneskene, bransjene og visjonene».

Engdal var selv glad for at han var invitert inn til forumet.
– Jeg er her rett og slett fordi jeg fikk en hyggelig forespørsel om å være her. Og i vår bransje er det viktig å spre budskapet om rene og ærlige råvarer. Du vet: å skulle få min mor til å slutte og kjøpe Zalo er en nesten umulig oppgave fordi hun har kjøpt det i alle år. Men studentene her tilhører en annen generasjon som tenker helt annerledes, sier Engdal.

Han mener dagens studenter er mer bevisste på hva de kjøper, samt har pengene til å prioritere gode varer.
– Jeg tror også at disse forbrukerne etter hvert kommer til å velge merkevarene som er på en måte «akseptert» å kjøpe. De vil velge bort de merkevarene som ikke har noen annen verdi enn kun å tjene penger, spår han.
Til studentene hadde Maaemo-sjefen noen råd.

– Det handler om å finne balansen og å ha en klar motvekt. Det å finne noe du brenner for å jobbe med og å følge hjertet ditt, samtidig som du tjener penger. Klarer du å få de to til å gå hånd i hånd, har du kommet langt, melder Engdal.

 

FOREDRAG: Engdal holdt sitt foredrag rett før lunsj under arrangementet. Her foran blant andre Serviceforums Anders Aas Nordin (helt til venstre) og leder Herman Nordby ved hans side.


Islending på besøk

Tilstede var også islandske Atladóttir. Hun hadde følgende beskjed til studentene.

– Jeg tror at når de går ut i den store verden etter studiene, er det veldig viktig å tenke utenfor boksen, ikke tenke for smått. De må starte med det grunnleggende og tenke på kvalitet. Gjøre sakene sine så bra som mulig og tenke på sine omgivelser og samarbeide med andre. Hotell er en kombinasjon av opplevelser, sier hun til SmiS.
Atladóttir var tilstede for å fortelle om de store endringene Island har gjennomgått de siste årene.

– Jeg tror at de var nysgjerrige på hvordan vi har tatt tak i utfordringene, blant annet gjennom turismen, sier hun.

– Med turismen i Island står det bra til. Som jeg viste under foredraget har vi hatt en stor økning i mengder av gjester. Det ser også ut til at vi får bra inntekter som følge av turismen, som har blitt veldig viktig for den islandske økonomien, forteller Atladóttir.

Kostbart og fruktbart

Kjente navn, gratis lunsj og en stor avslutningsbankett gjør at det årlige forumet har sin pris. I følge leder Nordby, er det sekssifret.

– Det koster en del å arrangere Serviceforum. Det vil nok ligge mellom 3-400 000 kroner, opp mot en halv million, sier han.

Ledervervet hans er ikke honorert eller lønnet. Dermed koster det vel noe for ham personlig også?

– Personlig får jeg ikke noe igjen for det i kroner og øre, nei. Men jeg tjener mye på det i form av at det er en enorm erfaring. Det gir meg også personlig mye kontakter i bransjen, konkluderer Nordby fornøyd.

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here