Ensom rockekonge

0

Med en nesten utsolgt Fartein Valen-sal holdt Sivert Høyem i går kveld konsert i Stavanger konserthus. Alene på scenen med kun gitaren og stemmen fanget han publikums oppmerksomhet. 

Av: Silje Foss Langeland (tekst & foto)

Hvem: Sivert Høyem
Hvor: Stavanger Konserthus
Når: Fredag 02. februar 

Det krever både mot og talent for å klare og stå på scenen i all sin ensomhet foran publikum. Men med en sterkere stemme enn de fleste andre, et rolig vesen og med en slik utstråling var det aldri noen tvil om at Høyem ville takle oppgaven med glans.

Publikums forventninger var til å ta og føle på da Høyem i kjent stil kom ut på scenen antrukket i sort dress. Stillheten ble raskt erstattet med vill jubel. Den første sangen, “Prisoner of the road,” satte standarden for resten av kvelden og nok en hit, “Where is my moon?” fulgte tett etter. En akustisk og noe rolig begynnelse hvor Høyem til tross for dette likevel klarte å fylle salen med sin kraftige stemme.

Et noe rotete gitarbytte, og en nordlending som spurte hvordan publikum hadde det, endte i en elektrisk “Blown away.” Her fikk han virkelig vist frem den utrolige bassen i stemmen sin. Hele salen ble mørk og scenen ble fylt av en rød farge. Et munnspill ble tatt frem og den rutinerte Høyem beklaget seg på forhånd for at han ikke var særlig god på dette instrumentet. Både høyem og publikum lo sammen.

Salen var så stille at Høyem en periode sang uten mikrofonen, og likevel hørte publikum ham.

Deretter satte han i gang med “To Ramona” av en av inspirasjonskildene hans, Bob Dylan, noe publikum ikke så ut til å ha noe i mot. Jubelen i etterkant tydet heller ikke på at Høyems påståtte manglende kunnskaper rundt munnspillet stemte.

Sangen “So-Lo” ble fremført med stålkontroll og Høyem traff hver eneste tone. Rett etter fulgte den velkjente balladen “Majesty” fra Madrugada-tiden, til publikums store glede. Salen var så stille at Høyem en periode sang uten mikrofonen, og likevel hørte publikum ham.

Før den siste sangen sa Høyem ifra om at han gjennom tiden har utviklet et rituale, og at han selvfølgelig ville komme tilbake på scenen etterpå. Latteren satt løst hos både publikum og Høyem selv. “January third”  fra albumet “Exiles” ble spilt og Høyem sparte ikke på noe. Han klappet for publikum og vandret ut av scenen, mens publikum jublet og klappet for ham.

Den høye nordlendingen entret scenen igjen og takket for at publikum kunne komme. “Strange colour blue” fra albumet “Industrial Silence” med Madrugada ble det første ekstranummeret i går kveld. I tillegg fremførte Høyem en av hans selverklærte favoritter, nemlig “Honey bee.”

Et kort opphold skyldtes at han måtte gni liv i fingertuppene sine og skyldte på en lang juleferie. Likevel forsikret han publikum om at han hadde øvd, noe som nok en gang skapte latter i salen. Slageren “Into the sea” så også ut til å bli svært godt mottatt.

Igjen takket Høyem for seg, men kvelden tok ikke slutt der heller for nok en gang trampeklappet publikum ham tilbake på scenen. Den siste sangen ble ingen annen enn en av de beste norske låtene vi har, nemlig “The kids are on high street,” og publikum jublet.

Sivert høyem leverte en storslått konsert, og selv om han i går kveld stod helt alene fylte han salen som et helt band ville gjort.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here