Åpen mikrofon på Martinique

0

Trond Eltarvaag Hansen var på open mic night da han bodde i England og studerte. Han likte idéen så godt at han brakte den med seg hjem til Stavanger.

Av: Ida Tiberg (tekst) & Linn Slåttedal Jacobsen (foto)

Klokken har såvidt passert åtte på kvelden. Martinique begynner sakte, men sikkert å fylles med folk. Døren åpnes, og en ung gutt med gitar på ryggen kommer inn. Like etterpå kommer det enda en. Flere og flere artister ramler inn døren samtidig som klokken nærmer seg halv ni, og kveldens konsert kan begynne.

Åpent for alle
Open mic night er en scene for artister som har eget låtmateriale, men mangler spilleplass. Det arrangeres på utestedet Martinique den første torsdagen i hver måned.

‒ Dette er en plass for både nye og etablerte artister. Vi har mange som er innom og ser på to-tre ganger før de blir med, forteller Trond Eltarvaag Hansen, daglig leder på Martinique. Kriteriene for å være med er rett og slett at artistene har skrevet tekst og melodi selv. Eltarvaag Hansen presiserer at alle sjangre er velkommen til å spille, men i en nedstrippet setting. Martinique stiller med mikrofon, akustisk gitar og el-piano.

‒ Folk må gjerne ta med seg congas eller laptop hvis de ønsker det, men vi må vite om det på forhånd, slik at vi kan ordne med lydoppsett, sier Hansen. Han har ingen garanti for hvordan utfallet av konserten blir. Ofte er det mange nye debuter på en kveld.

‒ De fleste gjør det veldig godt første gang de spiller. En av ti burde kanskje øvd litt mer, men som regel blir jeg alltid overrasket over kvaliteten og nivået til artistene, sier Hansen.

Flere ganger har det vært artister på scenen som har stoppet opp midt i sangen, glemt tekst og vært på nippet til å gå av scenen.

Rom for å spille feil
Publikummet på Martinique beskrives som åpne og mottakelige for nytt låtmateriale.

‒ Vi har mange uerfarne artister her, og da er det fint at publikummet trår til og støtter opp hvis det går litt skeis. Flere ganger har det vært artister på scenen som har stoppet opp midt i sangen, glemt tekst og vært på nippet til å gå av scenen. Publikummet er alltid med på å klappe artistene opp igjen, forteller den daglige lederen.

Foran scenen sitter det spente musikere og venter på at kvelden skal starte. Det røde sceneteppet i fløyel bidrar til å flytte publikums blikk og oppmerksomhet mot det som skal foregå. Foreløpig står scenen tom, med unntak av et mikrofonstativ, en akustisk gitar og et piano.

Oppdaget av Morten Abel
Muligheten for å få gode spillejobber er absolutt til stede for artistene som viser seg frem på open mic night. Artisten Frank Vidovic fikk spille for 10 000 mennesker på torget i Stavanger etter å ha deltatt på en av åpen mikrofon-kveldene.

‒ Morten Abel var tilfeldigvis her da Frank Vidovic spilte. Abel syntes den unge artisten gjorde en så god jobb at han inviterte Vidovic til å være support under The September Whens releasekonsert, forteller Eltarvaag Hansen.

Plommehage og en sur gammel mann
Artistene introduseres på scenen. En av musikerne synger på norsk om hverdagslige hendelser på en gjenkjennbar måte. Alene foran publikum, med kun gitar som akkompagnement, forteller han at notatene er glemt igjen, og at han kanskje blir nødt til å finne på noe underveis i sangen.

Teksten handler om en sur gammel mann med en plommehage. Mer får vi ikke vite før han stopper opp midt i fingerspillet. Han innrømmer at han ikke husker teksten og tar en kort pause i spillingen. Det varer ikke lenge før publikum jubler og setter artisten i gang igjen. Etter det går det slag i slag resten av kvelden. Noen er mer scenevante enn andre, men blandingen av nybegynnere og erfarne artister er sjarmerende og gjør kveldens konsert interessant.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here