Hvordan få likes på Facebook

0

Facebook har tilsynelatende blitt relevant for alle. Det kan gjelde bedrifter som forsøker å eksponere produkter, interesseorganisasjoner som ønsker å fremme en sak, eller privatpersoner som søker sosial tilhørighet. Når alt kommer til stykket ser vi alle i bunn og grunn etter de tre samme tingene: likes, kommentarer og delinger.

Av: Sverre P. Jonassen og Henrik Høyland (tekst)

Det er alt annet enn tilfeldig når du får mest likes og delinger på Facebook. Foto: Facebook.

Basert på en analyse av 1.3 millioner publiseringer fra 10 000 av de mest populære sidene på Facebook presenterer vi tips som kan hjelpe deg i jakten på notifications – vår tids opium.

Hva bør jeg publisere?
Når det gjelder hva som blir publisert viser det seg at bilder tiltrekker flest likes i tillegg til å bli delt mest. Disse tiltrekker seg også svært mange kommentarer, men i denne kategorien scorer tekst litt høyere. Når det gjelder deling brukerne imellom derimot, havner tekst nesten helt på bunn. Her scorer video høyest, men tiltrekker seg både færre likes og kommentarer. Det minst populære i alle kategorier er linker.

Hvorvidt du skriver på en nøytral, positiv eller negativ måte har mye å si for antall likes.

Hvor mye bør jeg skrive?
Publiseringer som enten er svært korte eller veldig lange i antall skrifttegn har en tendens til å tiltrekke seg flere likes. Lengre publiseringer har lettere for å bli delt mer. Dem som inneholder enten rundt 20 eller 800 skrifttegn får flest likes, mens de med rundt 450 blir mest delt.

Hvordan bør jeg skrive?
Stemningen i publikasjonen må også vurderes. Hvorvidt du skriver på en nøytral, positiv eller negativ måte har mye å si for antall likes. En nøytral tone tiltrekker seg færre likes og kommentarer. En svært negativ tone tiltrekker seg flest kommentarer, mens en svært positiv tone tiltrekker seg flest likes.


Les mer om blant annet hvilken dag i uka og når på dagen du bør skrive for å få mest likes
i neste utgave av SmiS avis som kommer ut onsdag 24.oktober. 

 

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here