Større busser til UiS

1

StOr har fått gjennomslag for at bussene som kjører forbi UiS skal ta flere passassjerer, men studentkortet uteble.

Av: Håvard Tanche-Larsen Knutsen (tekst) og Stian Skjerping (foto)

KJEMPER VIDERE: StOr-leder, Morten Rønne, har fått gjennomslag for større busser til UiS og skal nå kjempe for studentens eget busskort.

I en undersøkelse busselskapet Kolumbus gjorde tidligere i år, kom det fram at studentene ved Universitetet i Stavanger (UiS) var svært misfornøyde med busstilbudet til og fra campus. StudentOrganisasjonen (StOr) tok ansvar og troppet opp på et møte med Ellen Solheim, som er lederen for samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune. Det ga resultater.

‒ Vi kommer til å få større busser som skal kjøre om UiS. I steden for 40 seter, vil disse bussene ha 60 seter. Dessuten skal vi også forsøke å få til et prøveprosjekt, som går ut på at busser fra flere bydeler skal kjøre om UiS, sier StOr-leder Morten Rønne.

Pengemangel
Rønne var godt fornøyd med utfallet av møtet med Solheim i slutten av november, men det er likevel studentkortet som henger høyest på ønskelista. Han forteller at fylkeskommunen ikke har nok penger til rådighet for å kunne tilby studentene et studentkort på lik linje som et ungdomskort. Kampen er likevel ikke over. StOr sier at dette er en viktig sak for studentene, og at det er noe organisasjonen kommer til å fortsette å jobbe for.

‒ Fylkeskommunen må først gjøre seg ferdig med investeringer og utbedringer som er i gang allerede, så får vi se om pengene kommer på bordet etter det. Det koster nemlig 13 millioner kroner å få til en ordning med et studentkort, sier StOr-lederen.

Solheim sier at det bare blir ren gjetting om hvorvidt et studentkort vil være tilgjengelig i framtiden.

‒ Vi har dessverre ikke funnet penger til et slikt busskort, men vi vil at studentene skal være trygge på et godt busstilbud. Vi er nå i dialog med Kolumbus, hvor det blir vurdert om en utredning er mulig, sier hun.

Solheim tilføyer at Kolumbus vil få økte bevilgninger i budsjettet neste år, men innrømmer at noe av dette vil bli «spist opp» av lønninger og prisvekst.

Jeg vet at studentene vil merke endringene i busstilbudet nå som bussene har større kapasitet. – Morten Rønne, StOr-leder.

Håper flere tar bussen
Både Rønne og Solheim håper at det nye busstilbudet vil få flere til å velge bussen framfor å kjøre til universitetet.

‒ Det blir ikke flere parkeringsplasser ved UiS. Jeg vet at studentene vil merke endringene i busstilbudet nå som bussene har større kapasitet, sier Rønne.

Solheim sier også at hun håper flere vil velge bussen, men at det også kunne blitt satt i kraft andre tiltak for at
studentene nå skal velge kollektivt. Et av forslagene hennes er parkeringsavgift ved universitetets parkeringsplasser.

‒ Nå har vi fått til et tilbud om større busser til UiS, og dette betyr at det vil være færre studenter som blir forbikjørt på grunn av plassmangel i bussene. Jeg håper at flere av studentene nå vil velge bussen som framkomstmiddel, sier hun.

Ønsker dialog videre
Solheim sier at det er viktig med et samarbeid mellom fylkeskommunen og studentene i Stavanger.

‒ Vi hadde et godt møte, og jeg synes det var veldig positivt at StOr tok kontakt på bakgrunn av den undersøkelsen som var gjort. Dette tror jeg også studentene selv kommer til å sette stor pris på når de ser de nye bussene som blir satt i drift, forteller hun.

De nye bussene med større kapasitet vil være på veien innen de to første ukene i desember.

Kollektivproblemer ved UiS

  • Studentene dømte Kolumbus nord og ned i busselskapets egen brukerundersøkelse
  • StOr har hatt et møte med lederen i samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune, Ellen Solheim
  • På bakgrunn av møtet blir ti nye busser satt i drift, med utvidet passasjerkapasitet
  • StOr ønsker også et prøveprosjekt der busser fra forskjellige bydeler skal kjøre om UiS
  • StOr vil fortsette å arbeide for et eget studentkort til studentene

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here