StOr vil ha økt kvalitetssikring

0

Universitetet i Stavanger (UiS) gjennomfører hvert semester en evaluering av studietrivselen der studenter kan gi ris og ros. StOr mistenker at noen av klagene går igjen år etter år, og ønsker derfor større innsikt i svarene studentene gir.

Av: Håvard Tanche-Larsen (tekst) & Eirik Ravnestad Eikefet (arkivfoto)

ØNSKER INNSYN: Morten Rønne vil se svarene i studentundersøkelsen for å kontrollere at UiS gjør jobben sin.

Hvert semester kan studentene ved UiS svare på en studieundersøkelse, som går ut på hvordan studentene trives i sine fag. Her har studentene muligheten til å gi både ros og kritikk. Spørsmålet StudentOrganisasjonen (StOr) nå stiller seg er om kritikken blir godt nok fulgt opp.

– Vi har opplevd at noen klager kan dukke opp igjen år etter år, noe som gir oss et inntrykk av at studentene ikke blir tatt på alvor, sier StOr-leder Morten Rønne.

Nå tar Rønne sikte på å få til et samarbeid med UiS, slik at StOr kan få innsyn i svarene på studieundersøkelsene som blir gjennomført på universitetet. Dette vil gi organisasjonen som arbeider for studentenes trivsel og rettigheter en pekepinn på hva studentene klager over, og hvordan problemene kan løses.

Usaklige klager
Mange av klagene som kommer inn skrives i fritekst. Dette gjør at det ofte kan komme inn meningsløse klager.

– Studentene kan ofte ha en tendens til å skrive litt usaklig. Et eksempel kan være overdrevne personangrep. Dette synes både StOr og UiS er veldig unødvendig, presiserer Rønne.

Noen klager havner bare i skuffen hos UiS, men dersom de havner i vår skuff vil det i hvert fall bli gjort noe med dem. – Morten Rønne, StOr-leder.

Klager som kommer inn kan også inneholde sensitiv informasjon som StOr ikke har lov til å lese og vurdere på grunn av personopplysningsloven. StOr-lederen har gjort seg opp noen tanker om hvordan disse problemene kan løses.

– Hvis et fulltidsmedlem i StOr kunne skrevet under på en taushetserklæring, og at vi på den måten kunne fått bedre innsyn i klagene, så hadde det hjulpet veldig. Desto mer vi får vite, desto bedre kan vi hjelpe studentene, sier Rønne.

Han legger også til at han er lei av klager som bare blir snudd ryggen til.

– Noen klager havner bare i skuffen hos UiS, men dersom de havner i vår skuff vil det i hvert fall bli gjort noe med dem, sier StOr-lederen.

UiS ser fordelen
Leder ved kvalitetskontoret og ansvarlig for undersøkelsene som blir gjennomført, Stig Selmer Anderssen, sier at han har stor forståelse for at StOr vil dra nytte av det studentene svarer på semesterundersøkelsen. Problemet er bare at det må gjøres lettere tilgjengelig.

– Med det systemet vi har nå blir det for vanskelig for StOr å finne det de er på utkikk etter. Alt ligger til rette for dem, problemet er bare at ingen i organisasjonen har kjennskap til systemet vårt, sier han.

Anderssen legger til at han er positivt innstilt til samarbeidet med StOr, og at opplæring av et StOr-medlem i systemet kvalitetskontoret bruker absolutt er mulig å få til. Han håper dette kan være begynnelsen på et varig samarbeid.

– Det er vanskelig å få til et fast samarbeid når det er mye utskiftning av styre og ledere, men jeg håper nå at dette kan endre seg. Om vi kunne fått en systematisk videreføring av dette samarbeidet, ville det hjulpet studentene ytterligere, sier Anderssen.

Studentundersøkelsen

  • Studentene får en mulighet til å vurdere undervisningen, forelesere og miljøet på UiS.
  • UiS bruker informasjonen til å bedre studietilbudet til studentene.
  • Detaljer i studentevalueringene er unntatt offentligheten i henhold til personopplysningsloven.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here