Lærte triksene som studenter

0

UiS-foreleserne Gorm Kipperberg og Jan Terje Kvaløy glemmer aldri favoritt-foreleserne. I sine første år som lærere prøvde de begge å ta etter sine foreleser-forbilder.

Av: Trine Barka Højmark (tekst & foto)

ENGASJERTE OG RYDDIGE: Økonomiforeleser Gorm Kipperberg (t.v.) og statistikkforeleser Jan Terje Kvaløy satte blant annet pris på ryddighet og struktur og entusiasme for faget fra sine forelesere.

StudentOrganisasjonen (StOr) har de siste ukene samlet inn nominasjoner til prisen som årets foreleser fra alle studentene ved Universitetet i Stavanger (UiS). I år har 40 forelesere blitt nominerte, og nestleder i StOr Morten Rønne er fornøyd med studentenes deltakelse.
– Vi føler det har vært et bra engasjement rundt dette. Vi har fått inn mange nominasjoner og det er flere navn som går igjen, sier Rønne.
Mandag 23. mai åpnet stemmeslusene, hvor samtlige studenter kan stemme frem sin favoritt til slutten av juli. Den foreleseren som får flest klikk, går av med seieren.

Motiverer seg selv
På døra til økonomiforeleser Gorm Kipperberg henger en lapp med påskriften «bachelor advising 24/7». Han er ikke vanskelig å be når det kommer til hjelp og rådgiving til sine studenter. Kipperberg er en av de nominerte til årets foreleser. Han har bare undervist ved UiS i tre år, men har allerede rukket å bli nominert to ganger.
– Da jeg var nominert første året visste jeg ikke om prisen, men nå synes jeg det ville vært gjevt å vinne. Jeg har satt meg et mål om å få prisen innen et femårsperspektiv, sier økonomiforeleseren.
Til daglig underviser han for klasser med hundrevis av studenter, og har fag både for reiseliv-, ingeniør-, sosiologi- og økonomistudenter. Han mener en god foreleser er en som bryr seg, stråler av entusiasme for faget og undervisningen og som er organisert og godt forberedt.
– For at jeg skal være motivert og inspirert når jeg kommer inn i en forelesningssal, bruker jeg 30 minutter foran hver forelesning til å snakke med meg selv, forteller Kipperberg.

Jeg kommer nok aldri til å glemme de gode foreleserne jeg hadde som student. – Jan Terje Kvaløy, statistikkforeleser og nominert til Årets Foreleser.

Bruker kun kritt
Kipperberg har hele utdanningen sin, fra bachelorgrad til doktorgrad, fra statene, og har funnet inspirasjon i noen av sine amerikanske læremestere.
– Jeg har sett noen veldig dårlige forelesere, men også noen ekstremt fantastiske. Fra de som var gode hadde jeg et ønske om å forelese på samme måte, sier økonomiforeleseren.
Han tror noe av årsaken til at studentene har nominert han som årets foreleser er hans «gammeldagse» undervisningsform.
– Jeg har bare tavleundervisning, ingen Power Point. Det tror jeg studentene liker godt, sier Kipperberg.
Med så store klasser som han har, kan kontakten med studentene bli en utfordring.
– Du kan ikke planlegge kommunikasjonen med studentene i en slik forsamling, det blir improvisert. Jeg prøver å gi studentene flere anledninger til å komme med spørsmål, og få dem med i undervisningen, sier Kipperberg.

Glemmer ikke foreleserne
I femte etasje i Kjølv Egelands hus, sammen med måkene, finner vi Jan Terje Kvaløy. Han underviser i statistikk, og er en annen av årets nominerte. Med sine elleve år på UiS er det ikke første gang han har blitt nominert. Det har faktisk blitt så mange ganger at han ikke klarer å telle dem lenger.
– Det er mange, sier Kvaløy konsist, og forteller at han hadde syntes det hadde vært stas å endelig vinne prisen.
Som student på Norges Teknisk-Naturvitenskapelige universitet (NTNU) var det spesielt to ting han satte pris på ved sine forelesere; ryddighet og struktur, og at man satt igjen med gode forelesningsnotater.
– Da jeg selv begynte som foreleser, tenkte jeg tilbake på dem jeg hadde som student. Jeg prøvde å kopiere det de gjorde. Jeg kommer nok aldri til å glemme de gode foreleserne jeg hadde, sier Kvaløy.

For at jeg skal være motivert og inspirert når jeg kommer inn i en forelesningssal, bruker jeg 30 minutter foran hver forelesning til å snakke med meg selv. – Gorm Kipperberg, økonomiforeleser og nominert til Årets Foreleser.

Store klasser
Som Kipperberg har også Kvaløy svært mange studenter i klassene sine, og underviser for studenter på tvers av fakultetene. Han forteller at det blir en utfordring med toveiskommunikasjon når klassene bikker 100-tallet.
– Jeg forstår at det er skummelt å stille spørsmål når det sitter så mange rundt, men det pleier å være to-tre modige sjeler. Når en først spør, skaper det en positiv spiral, sier han.
Kvaløy tror studentene som nominerte han, først og fremst setter pris på forelesningsformen hans.
– Jeg legger ut halvferdige forelesningsnotater i forkant av timen. Dermed kombinerer jeg det beste fra to verdener; Power Point og tavleundervisning. Det er et konsept studentene liker, mener han.
Årsaken til at han valgte statistikk som sitt fordypningsfag, var at han var for interessert i alle slags fagområder.
– Det fine med statistikk er at du kan anvende det innenfor ulike fagfelt. Mange synes det høres kjedelig ut, men det er en feiloppfatning. De forstår ikke at man kan bruke statistikk overalt, konstaterer Kvaløy.

Årets foreleser

• Kåring av den beste foreleseren det siste skoleåret.
• Studentene nominerer og stemmer frem hvem de synes fortjener prisen.
• Prisen blir utdelt under åpningen av fadderuken i august.
• I år ble 40 forelesere nominert.
• Stemmeslusene åpnet 23. mai og stenger i slutten av juli.
• Tidligere vinnere: Lars Helle (to ganger), Magnar Dale, Gunnar Thorkildsen og Brynjar Foss.
• I fjor fikk kandidatene til årets foreleser til sammen 1 200 stemmer. Det var en tredobling fra året før.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.